مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

نقدی وجود ندارد


نقدی وجود ندارد!


در روز ششم آذرماه ۸۹، سایت ایکنا در خبری از برگزاری نشست «بهائیت در بوته نقد» در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) قزوین خبر داد. سخنران این نشست محمد انجوی‌نژاد، دبیر كانون «رهپویان وصال شیراز»، بود. اهالی شیراز و مخصوصا بهائیان شیراز، آقای انجوی نژاد را می شناسند. ایشان کسی است که با تشکیل گروهی تحت عنوان رهپویان وصال شیراز در سال ۱۳۷۶ و بنابرآنچه خودش مدعی است، با حدود ۸۰ هزار عضو، یکی از عناصر اصلی اذیت و آزار بهائیان در استان فارس است.

اما روز گذشته آقای انجوی نژاد، در نشست بهائیت در بوته نقد، مدعی شدند که بهائیت چیزی برای نقد ندارد! و این هم البته از عجایب روزگار است که در نشست نقد بهائیت اعلام می کنند که چیزی برای نقد وجود ندارد! آقای انجوی نژاد، اگر ندارد پس چرا نشست نقد برگزار می کنید؟ صدالبته بهائیان حرف های بسیاری برای گفتن دارند، شاید این شما هستید که حرفی برای گفتن ندارید.

جهت اطلاع آن دسته از دوستانی که از چنین نشست هایی خبر ندارند باید عرض کنم، که این نشست نه اولین نشست و نه آخرین آنها بوده است. با اینکه می گویند چیزی برای نقد وجود ندارند و می خواهند آئین بهائی را کم ارزش جلوه بدهند اما روز به روز شاهد اعمال فشارهای بیشتر بر بهائیان ایران هستیم. در زیر به تعدادی از این نشست های نقد بهائیت! اشاره می کنم:

·         دوشنبه ٢٤ آبان ماه ١٣٨٩ در شهر طهران، سالن آمفی تئاتر بیمارستان فوق تخصصی وزارت نفت، کارگاه آموزش فرقه شناسی (وهابیت، بهائیت، شیطان پرستی) برگزار شد.
·         در آبان ماه ١٣٨٩ عبدالمجید خطیب، رئیس ادارۀ آموزش دفتر اصفهان، اعلام کرد که نخستین دورۀ تربیت مدرس نقد بهائیت با حضور ۳۰ نفر از دانش پژوهان، برگزار شد. آقای خطیب همچنین گفتند: بعد از برگزاری ۳ دوره نقد بهائیت با حضور بیش از ۵۰۰  طلبه و مبلغ برادر، فراخوان ثبت نام از علاقه مندان در دورۀ تخصصی تربیت مدرس نقد بهائیت، انجام پذیرفت که طی آزمون و مصاحبه از میان ۱۵۰ نفر، ۳۰ نفر به عنوان دانش پژوه در این دوره در حال آموزش می باشند. قابل توجه آقای انجوی نژاد، دوستان ایشان دوره های تخصصی نقد بهائیت برگزار می کنند آنهم با آزمون ورودی و مصاحبه. آقای خطیب به این هم بسنده نکردند و اعلام داشتند که این کلاس آموزشی تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۰ ادامه خواهد داشت و شرکت کنندگان از اساتید فرهیخته ای همچون حجت الاسلام و المسلمین روزبهانی، بهره مند خواهند شد.
·         چهارشنبه ۳ آذر ۸۹، سایت سازمان تبلیغات اسلامی، خبری مبنی بر برگزاری کارگاه آموزشی معلمان معارف مناطق ویژه خراسان جنوبی منتشر کرد. در انتهای خبر چنین می خوانیم: کارشناس فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی استان همچنین از برگزاری دوره نقد بهائیت در شهرستان های بیرجند و بشرویه و کارگاه گفتمان نقد بهائیت در دانشگاه بیرجند در هفته جاری خبر داد و افزود: این دوره آموزشی با حضور معلمان معارف و روحانیون و اقشار فرهنگی تأثیرگذار منطقه برگزار خواهد شد.
آقای انجوی نژاد بس است یا باز هم مثال های دیگری از شهرهای دیگر برای شما بیاورم؟ مثالهایی که نشان میدهد دولت جمهوری اسلامی بصورت سیستماتیک و حساب شده، میلیون ها تومان پول صرف برگزاری چنین نشست هایی می کند. نشست هایی که تنها بذر نفاق و تنفر را در دلها می کارد.

آقای انجوی نژاد این شما هستید که حرفی برای گفتن ندارید؛ اگرچه خودتان را جز معدود روحانیون روشنفکر ایرانی می دانید، اما با کمال تاسف باید بگویم این وصله ها اصلا به شما نمی چسبد! کدام روشنفکری جوانان را دعوت می کند که برای خودسازی یا هرچیزی که اسمش را می خواهید بگذارید، شب را در قبرستانهای قدیمی شیراز به صبح برسانند؟ 

آقای انجوی نژاد، اگر چیزی برای نقد وجود ندارد پس این همه دست و پا زدن شما و دیگران برای چیست؟ خب بگذارید بهائیان آزادانه فعالیت کنند، کتاب منتشر کنند و آزادانه در مورد دیدنشان با هموطنانشان صحبت کنند، از چه می ترسید؟ شما مدعی هستید که در زمان ظهور دیانت بهائی ۹۰% مردم ایران بی سواد بودند! و علت اقبال مردم به این دین را بی سوادی و جهل عمومی می دانید، فرض کنیم که حق با شما باشد، اکنون که دیگر اینطور نیست؟ خب بگذارید مردم خودشان جستجو کنند "تا سیه روی شود آنکه در او غش" باشد. تا کی می خواهید بجای مردم فکر کنید، بجای مردم صحبت کنید و بجای مردم عمل کنید؟ مردم ایران امروز خیلی بیشتر از آنچه که شما فکر می کنید می فهمند پس دست از این همه دروغ بردارید.

دراین سالها که بهائی ستیزان با پشتوانه حکومت مذهبی ایران، انواع و اقسام اتهامات را به بهائیان نسبت می دهند، هیچ حرف جدیدی از شما نشنیده ایم، مدام تکرار مکرراتی است که بارها و بارها نوشته اید و گفته اید و در تمام این سالها بارها و بارها بهائیان به تمام اتهامات مطروحه پاسخ داده اند. 

در واقع آقای انجوی نژاد، باید بگویم، نه شما و نه دیگر بهائی ستیزان، حرف تازه ای برای گفتن ندارید.
ادامه مطلب

۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

شروع عمليات خاک برداری بنای «معبد نور» در شيلی

سانتياگو، شيلی - عمليات خاک برداری مشرق الاذکار تازۂ بهائی در آمريکای جنوبی، که در سانتياگو پايتخت شيلی بنا خواهد شد، آغاز شده است.
کارهای ساختمانی به دنبال جستجوی طولانی برای محل اين بنا و نيز چالش های فنی بی سابقه، از جمله ابداع ماده ای کاملاً جديد برای نمای بيرونی آن، شروع شده است. محل ساخت اين بنا در تپه های پنيالولن، در مجموعه ای در شهر سانتياگو، در دامنۂ کوه های آند است.
بيت العدل اعظم در پيام مورخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۰ شروع عملیات خاک برداری برای ساختن مشرق الاذکار شیلی را اعلان فرموده اظهار امیدواری می نمایند که شروع ساختمان موجب تشویق و سرور بهائیان در سراسر عالم شود. وهمچنین اشاره می کنند که رسیدن به این مرحله مستلزم عبور از بسیاری موانع بوده است.
برای سيامک حريری، از دفتر معماری حريری پونتارينی در کانادا، که اين معبد را طراحی کرده، شروع اين مرحله «لحظۂ بسيار مسرت بخشی است.» او میگويد: «ما محل فوق العاده ای پيدا کرده ايم، که از همه جای سانتياگو ديده میشود. حتی اگر شما با هواپيما از نقاط ديگر جهان به اينجا بيائيد، آن را در دوردست می بينيد.»
بنای مشرقالاذکار و باغ های آب در اطراف آن که با گياهان بومی منطقه پوشيده خواهد شد ده هکتار از مجموعۂ پنجاه هکتار زمين‌های محوطه‌اش را پوشش خواهد داد. در اين مرحله عمليات خاک‌برداری -به قطر ۳۰ متر- برای پی‌ريزی بنا و تأسيسات زيرزمينی آن آغاز شده است.

معابد بهائی

مشرق‌الاذکار‌های بهائی، بناهای ويژه‌ای‌ هستند که به روی همۂ مردم باز هستند، و بازديدکننده‌ها می‌توانند در فضای آرامش‌بخش آنها به تعمق و عبادت بپردازند و -در بعضی مواقع- به آوازهائی از متن‌های مقدس اديان جهان گوش کنند. از مشخصات اصلی هر مشرق‌الاذکاری اين است که، در زمان مقتضی، به محور و مرکز معنوی مجموعه‌ای از تأسيسات و نهادهای اجتماعی، خيريه و آموزشی تبديل می‌شود که برای خدمت به مردم سرزمين‌های اطراف‌شان ايجاد خواهد شد.
بنای سانتياگو، بعد از اتمام، هشتمين مشرق‌الاذکار بهائی، و آخرين آنها در سطح قاره‌ای خواهد بود. هفت مشرق‌الاذکار ديگر در استراليا، آلمان، هند، پاناما، اوگاندا، ايالات متحده و ساموای غربی قرار دارند.

«شگرف و بديع»

فکر بنای يک مشرق‌الاذکار بهائی در شيلی در سال ۲۰۰۱ اعلام شد. محفل ملی بهائيان شيلی يک سال بعد دعوتی برای ارسال طرح‌های اوليه را منتشر کرد و متعاقباً ۱۸۵ پيشنهاد از ۸۰ کشور جهان به آن محفل ارسال شد.
در خلاصۂ طرح از معماران خواسته شده بود بنائی گنبدی شکل با ۹ ورودی، که به شکل نمادين محل استقبال از مردم اقصای زمين برای تجليل و ستايش خدا است، طراحی‌کنند.
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  • محل زيبای بنای مشرق‌الاذکار شيلی در تپه‌های پنيالولن از حومه‌های بزرگ‌شهر سانتياگو در… »
  • منظری از محل مشرق‌الاذکار آيندۂ شيلی. شهرک‌های اطراف سانتياگو در درۂ پائين عکس ديده… »
  • عمليات خاک برداری برای شروع کار پی‌ريزی بنای مشرق‌الاذکار شيلی، که ۳۰ متر قطر آن خواهد… »
  • عمليات خاک‌برداری برای پی‌ريزی بنای مشرق‌الاذکار شروع شده است. انتظار می‌رود اين… »
  • محدودۂ زمين مشرق‌الاذکار با علامت‌ها و پايه‌ها مشخص شده است. ساختمان و باغ‌های کناری… »
  • مهندس سيامک حريری «بال‌های» شاخص بنا را روی يک ماکت اوليۂ مشرق‌الاذکار سانتياگو در شيلی… »
  • يک تصوير مجازی از مشرق‌الاذکار آمريکای جنوبی. گری مايکل دُلت، منتقد هنری کانادائی،… »
  • يک تصوير مجازی از بالای مشرق‌الاذکار آمريکای جنوبی. طبيعت مرجع مهمی در طراحی اين بنا… »
  • نمائی از داخل مشرق‌الاذکار آمريکای جنوبی در سانتياگو در يک ماکت از طرح اوليۂ آن.
  • سانتياگو، پايتخت شيلی، محل اولين مشرق‌الاذکار بهائی در آمريکای جنوبی‌ است.
  • اولين مشرق الاذکار بهائی در سال ۱۹۰۸ در عشق‌آباد ترکمنستان، که محل زندگی جمع بزرگی از… »
  • قديمی ترين مشرق‌الاذکاری که پا برجاست در ساحل درياچۂ ميشيگان در ويلمت ايلينويز در… »
  • مشرق‌الاذکار قارۂ‌آفريقا روی تپۂ کيکايا در بيرون شهر کامپالا در يوگاندا بنا شده است.… »
  • مشرق‌الاذکار سيدنی، استراليا در ۱۷ سپتامبر ۱۹۶۱ افتتاح شد. زمين اين مشرق‌الاذکار در… »
  • اولين مشرق‌الاذکار بهائی در اروپا در دامنۂ کوه‌های تونوس در آلمان در روستای لانگنهاين… »
  • مشرق‌الاذکار پاناما در شهر پاناما، روی صخرۂ بلندی در "تپۂ آوازخوان" مشرف به شهر است. اين… »
  • مشرق‌الاذکار تياپاپاتا، در نزديکی آپيا در ساموا را ماليه‌توا تانومافيلی، سلطان ساموا… »
  • مشرق‌الاذکار تماشائی دهلی نو در هند که در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد يکی از پربيننده‌ترين… »
از ميان ۴ طرح برگزيده که به فهرست کوتاه شدۂ طرح‌ها راه يافت پيشنهاد دفتر معماری حريری پونتارينی، که در پيام اخير بيت‌العدل اعظم از آن به عنوان شگرف و بديع ياد شده، برای تکميل و توسعه‌ انتخاب شد.
اين بنا ترکيبی از نه «بال» شفاف است که از زمين برآمده و مثل اين است که بر بستری از انعکاس گل‌های زنبق در حرکت است. اين بال ها در طول روز نور خورشيد را به داخل بنا هدايت می کنند و شب‌ها از نوری که در داخل بنا روشن می‌شود شعاع‌های گرم نور را به بيرون می‌تابانند.
اجرای طرح ابتکاری اين بنا نياز به ابداع نوعی شيشۂ خاص برای سطح بيرونی آن داشت. به گفتۂ مهندس حريری «اين يک سفر تجسسی بود که ۱۸ ماه طول کشيد.» بايد ماده‌ای که بتواند در مقابل شرايط اقليمی محل و زلزله‌خيز بودن مقاوم بماند ساخته می شد.
آقای حريری می‌گويد:«ما آزمايش‌های لازم را انجام داده‌ايم، مسائل را بررسی کرده‌ايم، و افراد متخصص حاصل کار را ارزيابی کرده‌اند. همۂ مجوزها صادر شده است و حالا بهترين وقت برای شروع کارِ ساختمان است.»

جوايز و ستايش‌ها از طرح

از زمانی که طرح اين مشرق‌الاذکار رونمائی شده است در بيش از ۴۰ نشريۂ بين‌المللی از آن ستايش شده و جوايز بسياری به آن تعلق گرفته‌ است. مجلۂ Canadian Architect يکی از تقديرنامه‌های سال ۲۰۰۴ را به اين طرح داد. يکی‌ از داوران در بارۂ آن نوشت: «ترکيب يگانه‌ای از نيروهائی‌است که به نظر می‌‌رسد قرار است به نمادی جهانی‌ تبديل شود…»
در تازه‌ترين مورد، يک هيأت صد نفری داوران از سراسر جهان طرح اين مشرق‌الاذکار را مشترکاً با طرح ديگری به عنوان برندۂ گروه «بناهای ناساختۂ مدنی» در نشريۂ اخبار جهانی معماری انتخاب کردند.
آقای حريری‌گفت: «مصادف شدن دريافت اين جايزه با اين زمان که قرار است کارهای خاک‌برداری شروع شود، تقارن دلپذيری است.»
ادامه مطلب

منع تماس با زندانیان بهایی در زندان رجایی شهر


کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: مسئولان و نیروهای امنیتی زندان رجایی شهر کرج طی روزهای اخیر اقدام به منع دیگر زندانیان بند 6 این زندان از تماس با زندانیان بهایی این بند نمودند.
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، مسئولان و نیروهای امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) در اقدامی عجیب اقدام به تنبیه و انتقال و تهدید زندانیانی می نمایند که با زندانیان بهایی این زندان ارتباط برقرار کرده و صحبت می کنند.
لازم به یادآوری است که هم اکنون 5 تن از رهبران جامعه بهایی به نام های جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيز فهم در بند 6 زندان رجایی شهر بسر می برند.
ادامه مطلب

جدول جدیدترین آدرس ها

 

جدول جدیدترین آدرس ها

سایت های رسمی بهائی
نام و آدرس سایت معرفی سایت
سایت عالم بهائی
http://www.persian-bahai3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
جهت کسب اطّلاعات بیشتر راجع به ديانت بهائی به این سايت‌ مراجعه فرمائید
سایت کتابخانه آثار و مراجع بهائی
reference.persian-bahai3.info
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
دراين سايت منتخباتی از آثار و نوشته‌های بهائی را به انگليسی، فارسی و عربی بصورت الکترونيکى تقديم ميکنيم. برای دسترسی به آثار موجود بزبانهای ديگر لطفاً به بخش "زبانها" مراجعه فرمائيد. منبع : سایت کتابخانه آثار و مراجع بهائی
سایت سرویس خبری جامعه جهانی بهائی
news.persian-bahai3.info
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
سایت سرویس خبری عالم بهائی، اخبار مربوط به جامعه جهانی بهائی را منتشر می کند.
سایت بهاءالله (زندگي حضرت بهاءالله، به روايت تصويري)
bahaullah.persian-bahai3.info
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
در طول تاریخ، خداوند از طریق یک سلسله پیامبران آسمانی خود را بر بشر ظاهر ساخته است؛ هر کدام از این پیامبران دین بزرگی را بنیان گذاشته اند. از جمله پیامبران که در تاریخ بشر ظاهر شده اند حضرت ابراهیم، حضرت کریشنا، حضرت زرتشت، حضرت موسی، حضرت بودا، حضرت مسیح و حضرت محمد را می توان نام بُرد. جدیدترین این پیامبران حضرت بهاءالله هستند که برای دوران ما تعالیم روحانی و اجتماعی جدیدی آورده اند. ایشان...
سایت های دیگر بهائی
نام و آدرس سایت معرفی سایت
سایت آئین بهائی
http://www.aeenebahai12.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
سایت آئین بهائی سایتی به زبان فارسی و برای معرفی دیانت بهائی به هموطنان عزیز ایرانی در کشور مقدّس ایران و سایر نقاط جهان و نیز دیگر فارسی زبانان شریف می باشد. در این سایت کوشش می شود اساس عقاید و نیز تاریخ آئین بهائی تشریح گردیده ، تعالیم اجتماعی و اقتصادی ، احکام و نظام اداری و سیاسی آن توضیح داده شود. همچنین با استناد به کتب مقدسه آسمانی همانند قرآن مجید و انجیل جلیل و تورات و نیز کتب مقدسه...
سایت پروژه های بهائی
http://www.bahai-projects12.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
شبکه توسعه دهندگان بهائی، زنجیره ای از افراد در سراسر جهان است که برای رفع نیازهای جامعه جهانی بهائی در توسعه و بایگانی نمودن پروژه های مختلف، به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند. ارائه نتایج این پروژه ها به علاقمندان در سراسر جهان و جلوگیری از انجام تکراری پروژه های مختلف در زمره اهداف این شبکه هست که این مسئله باعث صرفه جویی در هزینه و وقت افراد و جامعه می شود و همچنین مکان متمرکزی برای ارائه...
سایت پژوهشنامه
http://www.pazhuheshnameh3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
در سالهای اخیر توجّه و علاقهء فراوانی به تحقیق در مسائل مربوط به تاریخ و تعالیم بهائی پیدا شده است. انجمن های مطالعات بهائی در غرب تشکیل شده، مجامع تحقیق بر پا گردیده، و نشریّاتی که سخنرانی های آن مجامع را در بر دارد منتشر گردیده است. امّا زبان این نشریّات اغلب انگلیسی است و خوانندگان فارسی زبان از مطالعهء آن مقالات محرومند. سوای آن، برخی از محققین و دانشمندان آثار خود را به زبان فارسی می نگارند...
سایت تقویم بهائی
http://www.bahaical.net/
آخرین به روز رسانی: Sat 12 Jun 2010
وب سایت تقویم بهائی یک سایت در زمینه تقویم تاریخ و روز شمار وقایع بهائی است. این سایت به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه می شود. سایت تقویم بهائی اقدام به ساخت یک افزونه فایرفاکس کرده است. افزونه تقویم بهائی (تقویم بدیع) در مرورگر فایرفاکس جهت نمایش تقویم بهائی، تقویم شمسی و میلادی است. به کمک این افزونه شما میتوانید تقویم روز را در نوار وضعیت (Statusbar) فایرفاکس در هر زمان مشاهده نمایید. با حرکت...
سایت تلویزیون آئین بهائی
http://www.bahaiview3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
هدف از تهيّه و ارائه برنامه‌هاى تلویزیونی آئین بهائی ارائه اطلاعات صحيح و دقيق در باره اصول اعتقادى و باورهاى اين آئين، رفع سوء تفاهمات موجود در مورد ديانت بهائى، و تحکيم پايه‌هاى مهر و دوستى ميان ايرانيان و فارسی زبانان سراسر جهان در جهت تحقق وحدت عالم انسانى است. در متجاوز از16۰ سالى که از آغاز پیدایش آئين جهانى بهائی ميگذرد، اشاعه اطلاعات غلط و ناروا مانع از شناخت درست این آئين شده است، آئينى...
سایت تلویزیون نوین
http://www.noveentv3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
آرمانهای مشترک همۀ ما صلح و آرامش را آرزو مندیم ، همۀ ما در تلاش برای دستیابی به رفاه و سعادت خودمان و سایرین هستیم . همۀ ما عدالت و تساوی حقوق را دوست داریم و رفع هر گونه تبعیض را خواهانیم. مصرانه بر حفظ کرامت انسانی پای میفشاریم، فارغ از هر گونه تفاوت جنسی ، نژادی ، قومی و مذهبی. همۀ ما به وطنمان عشق میورزیم و همواره در آبادانی آن سعی فراوان مبذول میداریم و همۀ ما آرمانهای مشترکی داریم و در...
سایت جوانیم
http://www.javanim3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
سايت«جوانيم» محيطي است آميخته بامحبت و اعتمادمتقابل براي بيان آزاد افكار ونظريات جوانان ايراني و بهره گيري ازانديشه ها و استعدادهاي آنان، جهت بهبود كيفيت زندگي وارتقاء سطح بينش ودانش خودآنان. اين سايت توسط چند نفر ازجوانان بهائي كشور عزيزمان ايران كه مشتاق ترقي وپيشرفت اين سرزمين و مردمان آن هستند، بر اساس ابتکار شخصی آنها بنيان گذاشته شده وتوفيق وترقيش متكي برفوران وجريان افكارو آثار وپيشنهادهاي...
سایت دنیای بهائی
http://www.donyayebahai12.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
همه در دنیائی کوچک زندگی می کنیم . آرمان ها و اهدافی یگانه داریم و همگی برای دست یابی به آن تلاش می کنیم . دردها و شادی های یکسانی را تجربه کرده ایم و با چالش ها و مشکلاتی مشترک روبرو هستیم. بیائید دقایقی از ا ین دنیا سفر کنیم و به دنیای بهایی برویم . دنیائی که در دل دنیای ماست . ببینیم چگونه مفاهیم ، ارزش ها و عقاید ، زندگی و حیات ، خدمت و فعالیت در آن معنا می یابد و جلوه می کند و عالم بهائی...
سایت ساغر
http://www.saqar.info/
آخرین به روز رسانی: Sat 12 Jun 2010
سایت ساغر کوششی است به جهت معرفی هر چه دقیق تر آئین بهائی. بخش های مختلف سایت ساغر شامل کتابخانه، گالری عکس، بخش گفتگو، مقالات و ... نیز در این مسیر ما را یاری می نماید. شما می توانید آثار بهائی را از بخش کتابخانه دریافت کنید و تصاویر مکان های مقدس بهائیان را از بخش گالری ببینید.
سایت رادیو پیام دوست
http://www.bahairadio3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
برنامهء راديوئى پيام دوست در نوروز سال ۱۳۷۳ شمسی برابر با ۲۱ مارس سال ۱۹۹۴میلادی براى نخستين بار روى آنتن رفت. هدف از پخش اين برنامه اين بود که براى فارسى زبانان منطقه واشنگتن دى سى، که جامعه نسبتاً بزرگى را تشکيل ميدهند، روشن سازد که ديانت بهائى چيست و چه ميگويد، و شايد مهمتر از آن اينکه، ديانت بهائى چه نيست و چه نميگويد. در متجاوز از ۱۵۰ سالى که از آغاز اين آئين جهانى ميگذرد، اشاعه اطلاعات غلط...
سایت صدای دوست
http://www.sedayedoost3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
"صدای دوست" به عنوان یک ابتکارفردی وبه قصدارتقاء آگاهی، آفرینندگی وگفتمان درباره ی دیانت بهائی ومباحث ملهم ازآثاربهائی، ایجادشده است. "صدای دوست" یک سایت (یا پایگاه) ویدئوئی است برای کسانی که به کنکاش درمواضیع مثبت، اندیشه های جوانب مختلف این سوال که نسل جوان چگونه می تواند بطورمثبت درتقدم جامعه مشارکت کندوعاملی برای تغییروتحول (مثبت) محسوب شود، علاقه مندهستند. "صدای دوست" ازشمادعوت می کند دراین...
سایت ضیافت نوزده روزه
http://www.19dayfeast12.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
مجموعه ضیافت نوزده روزه، در جهت رفع نیازهای جامعه بهائی ایران، در توسعه و بایگانی نمودن برنامه های ضیافت و ایام مخصوصه، به صورت داوطلبانه فعالیت می کند. اگرچه تنظیم برنامه ضیافت به ابتکار اعضای آن و بر اساس یادگیری های حاصله در میدان اقدام به خدمت به عالم انسانی صورت می پذیرد اما برنامه های موجود که به تلاش برخی ضیافات تهیه گردیده، می تواند الهام بخش یاران الهی در این زمینه باشد. تلاش این مجموعه...
سایت کسروی و بهائیگری
http://www.kasravi-va-bahaigari3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
این سایت شامل فصلهای کتاب «کسروی و بهائیگری او» می باشد. این کتاب نگاهی است بی‌طرفانه به آراء و اندیشه‌های احمد کسروی نویسنده و مورّخ مشهور و کتاب او «بهائیگری»، که در آن دیانت بهائی را مورد حمله و انتقاد قرار داده است. دین بهائی از بطن ایران و فرهنگ آن سرزمین برخاسته و آگاهی و داوری در مورد آن حق همهء ایرانیان است. اما متاسفانه کتاب بهائیگری کسروی فاقد آن دقّت و بیطرفی است که خواننده از پژوهشگری...
سایت گلچینی از دستخط ها و پیام های بیت العدل اعظم
http://www.universal-house-of-justice-messages3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
بازدید کننده گرامی، ضمن خوش آمد به شما برای بازدید از سایت «گلچینی از دستخطها و پیامهای بیت العدل اعظم»، شما را خواندن ادامه متن که توضیحاتی مختصر پیرامون بیت العدل اعظم می باشد دعوت می کنیم. شناخت بیت العدل اعظم بعنوان عالی ترین مرجع دین بهائی کمک شایانی به درک پیامهای مندرج در این سایت خواهد نمود. با تشکر مجدد از حضور شما . مختصری پیرامون دیانت بهائی و بیت العدل اعظم الهی ديانت بهائي ۱۶۵سال پيش...
سایت نقطه نظر
http://www.noghtenazar3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
سایت نقطه نظر تلاشی برای رفع ابهامات و تعصبات عامه مردم راجع به دیانت بهائی است . این سایت شامل بخش های مختلف است که البته وجود هربخش، دلائل خاص خود رادارد. از آنجا که لازمه ترک تعصب، اول فهم صحیح مطلب یا عقیده مورد سؤال است؛ قسمت "دیانت بهائی" احتصاص به معرفی مختصردیانت بهائی وارائه شرحی کوتاه ازتاريخ وتعاليم آن دارد. در اینجا شما نه تنها به زباني ساده، مطالبي مختصردرباره تاریخ و نيززیر بناهای...
سایت نگاه
http://www.negah4.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
سایت نگاه یک تارنما برای معرفی یک دین جهانی برخاسته از ایران است. دیانت بهائی با وجود 150 سال در عرصهء جامعهء ایرانی هنوز برای بسیاری از هموطنان ناشناخته است . منبع : سایت نگاه - درباره ما
سایت واصلان
ir1.vaselan.org
آخرین به روز رسانی: Tue 23 Nov 2010
«مجموعۀ یادی از بزرگان امر، با هدف بزرگداشت یاد و خاطرۀ دانشمندان و بزرگان بهائی در مهرماه سال 87 کار خود را آغاز نمود. پس از استقبال بی نظیر بازدیدکنندگان و مشاهدۀ پیام های پر مهر و محبتشان، فعالیت های خود را گسترش داده و هم اکنون شامل پنج بخش مستقل به یاد جناب دکتر داوودی، جناب دکتر مهاجر، جناب ابوالقاسم فیضی و جناب ابوالفضائل گلپایگانی و شهدای بهائی ایران می باشد. این گروه شامل افرادی است که...
سایت ولوله در شهر
http://www.velvelehdarshahr3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
پايگاه اطلاع رساني وپاسخ گوئي به شبهات واكاذيب دربارهء ديانت بهائي اين پايگاه توسط گروهي ازبهائيان با هدف اوّليهء پاسخ به اكاذيب واتهامات ويژه نامهء شمارهء 29 ويژه نامه ي ايّامِ روزنامهء جام جم مورخ 1386/6/6 تأسيس گرديده است. منبع : سایت ولوله در شهر - درباره ما
سایت ورقا
http://www.varqaa3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
ما بر آن باوریم که بتوانیم با خلوص نیّت و راستی از حقوق دانش آموزان ایرانی بهائی دفاع کنیم سوء تفاهامات را با همنوعان خود برطرف کنیم و همه افراد را فرا بخوانیم تا در خدمات توسعه اجتماعی اقتصادی مشارکت کنند و برای عزّت ایران و ایرانیان هر آنچه را که داریم در طَبَق اخلاص نهاده، تقدیم نمائیم. منبع : سایت ورقا- درباره ما
سایت تعلیم و تربیت
http://www.talimvatarbiat3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
با قلوبی طافح از شوق واشتیاق، مفتخريم تأسيس سايت تعليم و تربیت را اعلان نمائیم. اين اشتیاق، اميدواري و تلاش را در ما ايجاد مي‌كند تا در تهيه مطالب، جنبه‌هاي علمي و عملي مبتني بر اصول تربيتي شناخته شده و مورد تائيد اساتيد و متخصصين مربوطه را خدمت شما همراهان عزيز ارائه نمائيم. اگرچه در تهيه و تدوين مطالب سعي شده است ديدگاههاي صحيح تربيتي مطرح شود، اما بايد تأكيد كنيم كه اين ديدگاه‌ها به صورت...
سایت درس اخلاق
http://www.darseakhlagh5.info/
آخرین به روز رسانی: Tue 10 Aug 2010
سایت درس اخلاق سایتی است که به منظور کمک به مربیان و متربیان کلاسهای درس اخلاق بهایی، جهت تحقق و پیشبرد اهداف این کلاسها طراحی شده است. پس طبیعی است که مخاطب این سایت در وهله اول مربیان و متربیان عزیز این کلاسها باشد. ما در نظر داریم تمام منابع لازم را برای استفاده شما مربیان و متربیان عزیز ، از طریق این سایت در اختیار شما قرار دهیم. همچنین برای تکمیل و بهبود کارایی سایت و انطباق بیشتر با اهداف...
سایت "سایت های بهائی"
http://www.bahai-sites3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
بازدید کنندگان گرامی سایتی که هم اکنون از آن بازدید می کنید، حاوی فهرستی از جدیدترین آدرس های سایت های بهائی است. اغلب سایت های بهائی در ایران با مشکل فیلتر شدن مواجه می شوند. در اینجا می توانید جدیدترین آدرس هر سایت بهائی که فیلتر شده است را پیدا کنید. همچنین با عضویت در خبرنامه این سایت در جریان آخرین تغییرات در آدرس های سایت های بهائی قرار بگیرید.
سایت تاریخ نبیل
http://www.tarikhenabil.org/
آخرین به روز رسانی: Mon 30 Aug 2010
سایت تاریخ نبیل مکانی است برای محققان ایرانی که با این قسمت از تاریخ ایران که مربوط به 160 سال پیش است آشنا شوند. به دلیل عدم دسترسی بسیاری از محققان ایرانی به این کتاب، این سایت بر آن شد که این کتاب را بر روی صفحات وب قرار دهد تا دسترسی به این تاریخ با ارزش که جزئی از تاریخ کشور عزیز ما ایران می باشد آسان گردد
سایت کتابهای بهائی
http://www.ketabhayebahai3.info/
آخرین به روز رسانی: Mon 08 Nov 2010
سایت کتابهای بهائی بدون عایدات مالی ایجاد شده و به این هدف تخصیص یافته که مطالبی را که به معرفی دیانت بهائی می پردازند، بیش از پیش در دسترس خوانندگان فارسی زبان قرار دهد. این سایت توسط گروهی از بهائیان ایجاد شده و اداره می شود؛ دیدگاه های هیچ یک از موسسات یا دفاتر بهائی را منعکس نمی سازد. کاربران مجاز اند تمام کتابها و سی دی های صوتی سایت را به صورت رایگان از سایت دانلود کنند. تعدادی از کتابها به...
سایت عهد و میثاق
http://www.ahdvamisagh3.info/
آخرین به روز رسانی: Tue 23 Nov 2010
سایت موجود تلاشی برای گردآوری و ارائه منابع و مقالاتی در رابطه با مبحث «عهد و میثاق» در دیانت بهائی است. به دلیل اهمیّت و وسعت موضوع عهد و میثاق بهائی، محتوای سایت به مرور زیادتر خواهد شد و جوانب مختلف و گسترده تری به سایت اضافه خواهد شد. از این رو از شما دعوت می شود مرتب به سایت آمده و منتظر محتوای بیشتر و جدیدتر باشید.
ادامه مطلب

۱۳۸۹ آذر ۷, یکشنبه

بازداشت سپیده معصومی، شهروند بهایی ساکن ساری

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی _ سپیده معصومی، شهروند بهایی ساکن ساری روز دوشنبه 1 آذر پس از احضار کتبی به دادگاه عمومی ساری بازداشت و به زندان عمومی ساری منتقل گردید .
بر اساس گزارشات رسیده به جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی روز یکشنبه ساعت 10:30 صبح نامه ای از سوی دادگاه عمومی ساری برای این شهروند بهایی ارسال شده و وی به شکل کتبی به دادگاه عمومی احضار می گردد ، خانم معصومی پس از مراجعه به دادگاه عمومی بازداشت و توسط مامورین به دادگاه انقلاب ساری فرستاده شده و از آنجا به زندان عمومی ساری منتقل می گردد .
لازم به ذکر می باشد سپیده معصومی، همچون بسیاری از بهائیان دیگر دارای سابقه محرومیت از تحصیلات عالیه است، وی پیش تر به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت و به 6 ماه حبس تعزیری محکوم گردیده بود و این حکم نیز در دادگاه تجدید نظر تایید شده است .

ادامه مطلب

اخراج دو دانش آموز نوجوان بهایی در اصفهان


این طوفان بیداد سر باز ایستادن ندارد و هر روز ویرانی بی عدالتیش را در گوشه ای از این مرز و بوم تحفه می برد.پیر و جوان و خردسال و سالخورده هم نمی شناسد.
در ادامه گسترش این طوفان دو دانش آموز بهایی ساکن اصفهان از مدرسه راهنمایی اخراج شدند.

بهار روحاني و بارقه احراري دانش آموزان بهایی كلاس اول راهنمايي از 21 مهر ماه89 اجازه ادامه تحصیل در مدرسه خود را نیافتند.علت اخراج اين دو نفر امضا نكردن تعهدي بوده است كه توسط مسئولان حراست آموزش و پرورش در اختيارشان قرار گرفته بود . لازم به ذكر است كه مسئولان مربوطه امضاي اين تعهد را شرط ثبت نام دانش آموزان مقرر فرمودند و از آنجا كه متن تعهد تنظيمي بر خلاف حقوق انساني و شهروندي مي‌باشد نامبردگان از امضاي آن خودداري كرده در پي اين امتناع بدون ارائه‌ي هرگونه مدركي كتبي مبني بر "ذكر علت اخراج"، از مدرسه اخراج شدند . در پي اخراج این دو نوجوان، خانواده های ایشان به مراجع مختلف استان و كشور اعم از اداره‌ي كل آموزش و پرورش استان اصفهان ، امام جمعه ، نمايندگان مجلس ، ديوان عدالت اداري ، وزارت آموزش و پرورش و . . . مراجعه کردند و متاسفانه از جانب هيچ يك پاسخي دريافت نکردند . این دو دختر نوجوان 11 ساله در حال مطالعه دروس خود در منزل هستند، شاید که نسیم عدلی بوزد! شاید!
منبع : خبرنورد

ادامه مطلب

بیانیه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در نخستین سالگرد تاسیس این جمعیت

در 7 آذر 1388، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، توسط فعالان حق تحصیل و حقوق بشر، فعالیت خود را اغاز کرد. هدف از تشکیل این جمعیت، رفع هرگونه تبعیض در زمینه تحصیل ، به صورت مستقل و با پایبندی به اصول حقوق بشر، در ایران بود. هدفی که از همان ابتدا دسترسی به آن دشوار می نمود اما ناممکن نبود. امروز جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی یک سال از این مسیر دشوار را پشت سر گذاشته است و اعضای آن در شهرهای مختلف کشور و همچنین خارج از کشور، برای رسیدن به هدف اصلی خود، بیش از پیش به نتیجه تلاش های خود امیدوارند.

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، با نام سابق کمیته پی جویی حق تحصیل، اولین نشست سراسری حق تحصیل را در اردیبهشت ماه سال 88 در تهران برگزار کرد. در این مدت با وجود سختی های بسیار و پیمودن راهی پر فراز و نشیب، همچنان فعالیت های جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ادامه دارد.
تهران به عنوان پایتخت ایران و با داشتن بالاترین ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور، همواره آماج شدیدترین فشارها بر دانشجویان بوده است. بسیاری از دانشجویان ستاره دار یا محروم از تحصیل بهایی، در این شهر طعم تبعیض را چشیده اند و هم اکنون تعدادی از آنها در زندان های این مرز و بوم در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در شهر تهران با اعلام مسالمت آمیز بودن فعالیت های خود، از حق قانونی تک تک شهروندان ایرانی در داشتن امکان تحصیل در مقاطع مختلف دفاع می نمایند.
با گذشت یک سال از آغاز فعالیّت جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در شهر اصفهان ، با وجود فشارهای وارده بر اعضای این جمعیت، یورش نیروهای امنیتی به منزل دو تن از اعضا و بازداشت یکی از موسسین آن در اواخر سال گذشته در شهر اصفهان، همچنان فعالیت های جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در این شهر همانند گذشته از طرق قانونی و به شکل مسالمت آمیز ادامه دارد.
اصفهان سالیان دراز، یکی از مراکز فرهنگی و علمی ایران بوده است، اما امروزه این شهر با وجود داشتن دانشگاه های بزرگ ایران، شاهد موارد زیادی ازمحرومیت ها و تبعیضات تحصیلی در دانشگاه های خود می باشد. اخراج دانشجویان از دانشگاه، محرومیت از امکانات مدنی و حتی دستگیری تعداد زیادی از فعّالین دانشجویی و حق تحصیل در سال گذشته در این شهر نمونه ای کوچک از تبعیضاتی است که روند نظام آموزشی را از مسیر صحیح خود منحرف کرده است.
شهر شیراز با داشتن میراث کهن نیز، همواره با تبعیض ها و محرومیت های گسترده ای در زمینه ی حق تحصیل مواجه بوده است. ممانعت از پذیرش واجدین شرایط در دانشگاهها، اخراج های گسترده ی دانشجویان از کلاس های درس، برخوردهای امنیتی و بازداشت فعالین حق تحصیل، تنها بخشی از اقدامات برنامه ریزی شده در راستای نقض حق تحصیل می باشد. موارد مذکور، اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در شیراز را بر آن داشت تا همگام با فعالین سایر شهرها، به منظور رفع این محرومیت ها فعالیت نمایند.
مهاجرت فعالین دانشجویی و حقوق بشر از ایران، یکی دیگر از دردهایی است که سیستم آموزشی کشور به آن آلوده شده است. در طی سالیان دراز، مهاجرت ناخواسته نخبه های علمی کشور به کشورهایی دیگر، برای بهره مندی از سیستم آموزشی کارآمد، داشتن امنیت و احترام، نشان دهنده تبعیضی غیر قابل انکار است.
اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در خارج از ایران، با وجود دوری از وطن، برای رفع تبعیضات تحصیلی که آن ها را از کشور خود دور نموده است، در کنار دیگر اعضا و همگام با آنان تلاش می نمایند.
با شروع دومین سال فعالیت، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی همانند گذشته هرگونه تبعیض و گزینش عقیدتی، جنسیتی و ... جهت ورود و ادامه تحصیل در محیط‌ های آموزشی اعم از دانشگاه و مدارس را محکوم می‌نماید و از دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالان ‌مدنی که  برای برقراری جامعه‌ای به دور از تبعیض، دربند به سر ‌می‌برند، حمایت می‌نماید.

با امید جامعه ای عاری از تبعیض

7 آذرماه 1389، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی

ادامه مطلب

مسعود عطائیان شهروند بهایی ساکن قائمشهر جهت گذران دوران محکومیت خود، به زندان منتقل شد.


مسعود عطائیان شهروند بهایی ساکن قائمشهر جهت گذران دوران محکومیت خود،  به زندان منتقل  شد.
مسعود عطائیان شهروند بهایی ساکن قائمشهر جهت گذران دوره‌ی ۱۰ ماه حبس خود، فردا عازم زندان قائمشهر  شد.
به گزارش خبرنگار رهانا، مسعود عطائیان پیش از این به مدت سه ماه در زندان اطلاعات ساری و در بازداشت انفرادی به سر برده است. حکم ۱۰ ماه حبس وی در حالی قرار است به مرحله‌ی اجرا در آید که در در دادگاه تجدید نظر تغییری در آن ایجاد نشد.
از ابتدای انقلاب اسلامی فشار بر شهروندان بهایی به طور شدیدتر پیگیری شد، به نحوی که با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد و با برنامه‌های سیستماتیک بهایی‌ستیزی، فشار بر پیروان دیانت بهایی در ایران وارد مرحله‌ی جدیدی شده است.


ادامه مطلب

دو شهروند بهایی در حین برگذاری مراسم دعای خود بازداشت شدند.


دو شهروند بهایی در حین برگذاری مراسم دعای خود بازداشت شدند.
دو شهروند بهایی در حین برگذاری مراسم مذهبی خود، در غروب اول آذر و با هجوم نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار رهانا، مجیدآقاصفری و سراج کیان دوشنبه‌ی گذشته و در حالی‌که مشغول برگذاری مراسم مذهبی خود تحت عنوان”ضیافت” بودند، با هجوم مامورین امنیتی به منزل مذکور، بازداشت شدند.
لازم به ذکر است که مجیدآقاصفری اولین تماس تلفنی خود را پنج‌شنبه‌ی گذشته با خانواده برقرار کرده است.
ادامه مطلب

برابری برای مدنیّتی جهانی



به مناسبت: روز جهانی رفع خشونت علیه زنان
خیلی سخت است که سخن از رفع تبعیض هایی گفت ، حرف از برابری نابرابری هایی زد که برای سالها، قرن ها بلکه هزاره ها ارزش بوده اند. ارزش هایی نه تنها برای مردان، که پناه گاهی برای زنان، تا خود را در دامن پاکی و عفتش امن و آرام دارند. اسفناک آنکه بسیاری از ما در دنیای امروز، اما در همان هرازه های گذشته زندگی می کنیم، با همان فضیلت ها و ارزش ها.
ممکن است که در کنار هم نشسته باشیم ، اما شکاف میان باورهای ما را باید با ده ها قرن پر کرد. اینجاست که رسالت انسان هایی که در مسیر رفع تبعیض تلاش می کنند، آشکار می شود. این فاصله را باید با افزایش آگاهی در مدتی کوتاه با صبوری خویش پرکنند. رنجی می برند اما به بیداری امیدوارند، زیرا طلایع نوید بخش آن را در صبحگاه برابری دیده اند.
"وقتی که همه خوابیم" همه جا آرام است، مگر خوابمان. وقتی در جامعه ای همه مانند هم فکر کنند، صمیمانه تر است که بگوییم در آنجا کسی فکر نمی کند. برای متفاوت گشتن، رشد کردن باید هزینه هایی پرداخت کرد. هزینه هایی که گاه به قیمت از دست دادن آرامش فکری، که به بی فکری اخت پیدا کرده است و یا راحت روحی که به رکود دل بسته است، تمام می شود.
هزینه هایی که گاه از شکنجه جسم و حبس تن بسیار سنگین تر هستند. باید در تلاطم امواج پر افت و خیز تضادهای جامعه و باورهای خود غوطه خورد و امید نجات داشت. به امید رسیدن به ساحل "برابری" باید دل به دریای طوفانی «تبعیض» زد. این امید مهمترین عاملی است که امروز فعالان مدنی و حقوق بشر را در تاریکترین لحظه های انسانی - در کشور عزیزمان ایران- درکنار یکدیگر با هدفمندی و به خاطر باورشان به «حقوق انسان» نگاه داشته است.
راه «برابری» که هدفی جز نزدیک کردن فکر و دل انسان ها به یکدیگر و ایجاد تمدنی متکامل ندارد، پیچ های پر خم و نشیب های تند و دره های عمیقی دارد که باید شناخته شود و برای هر معضلش چاره ای هوشمندانه اندیشیده گردد. پیمودن این مسیر، همدلی می خواهد، نه رقابت، نزاع و جنگ. باید بدانیم بسیاری از کسانی که با ما مخالفت می کنند، تنها مشکلشان این است که نمی دانند و باید بدانند. این میّسر نمی شود مگر اینکه ایشان را درک کنیم.
بر این چالش ها تفوق نخواهیم یافت مگر اینکه دریابیم دراندیشه زنانی که در این دنیای تبعیض آمیز آرام به گوشه ای راحت جسته اند و مردانی که رنگ زندگی را چنین خوش یافته اند، چه و چرا چنین کُند می گذرد؟ در عین حال باید بدانیم که زنان و مردان ما در روابط خود چه دردهای ژرفتری از تبعیض و نابرابری می کشند و برایش فکری کنیم.
در ادامه به تحلیل برخی از ساختارهای اخلاقی که در آن تبعیض امری طبیعی است، پرداخته می شود. همچنین به برخی از معضلات که روابط زنان و مردان ما را دچار بحران کرده است توجه می کنیم:
زن در خانواده کشاورزی
بسیاری از فعالان حقوق زن، نگران این قشر از بانوان هستند. با این حال ایشان خود عموما از زندگی ، حقوق و همسران خود راضی می باشند.روستاییانی که به سبک سنتی کشاورزی می کنند، نیاز به خانواده ای منسجم و فعال دارند. خانواده ای که زن همراه مرد کار می کند. زمین ها آنقدر زیاد هست که نمی توان هزینه کارگران را پرداخت و کشاورز به تعداد زیادی فرزند نیاز دارد. فرزندان پسر میراثدار خاندان هستند.
زن در این خانواده ها نه قدرت آن را دارد که برخی کارهای سنگین کشاورزی را چون مردان انجام دهد و نه فرصتش را. او باید مسئولیتی را که تاریخ در دوران «صیادی» و پیش از «انقلاب کشاورزی» بر عهده زن گذاشته بود، انجام دهد. در دوره صیادی مردان به شکار می رفتند و زنان خانه داری می کردند. انقلاب کشاورزی حضور زنان را در کنار مردان پررنگ تر کرد، اما همواره مردان به واسطه «قدرت» خویش در رابطه ای «نابرابر» بر زنان تفوق داشتند.
همانطور که می بینیم زندگی کشاورزی و مشقاتش ، معیارهای اخلاقی خاص خود را می طلبد. اخلاقی که در این جوامع به کار گرفته می شود، باید سلامت جامعه کشاورزی را تضمین نماید. پس عجیب نیست اگر در عصر کشاورزی که دوره ای از رشد بشر و مدنیت بود، ادیانی چون " مسیحیت" با اخلاقیات متناسب با آن دوران ظهور نماید. ادیانی که بر نابرابری میان زن و مرد چندان سخت گیر نبودند.
شاید استفاده از ابزارهای مدرن و مکانیزه کردن کشاورزی، فرصت بیشتری برای آگاهی بخشیدن به زنان و مردان کشاورز ایجاد نماید. فرصتی که برای اهدافی جز کار و تولید مثل در کنار یکدیگر بیاسایند و به جنبه های دیگر زندگی و وجود هم بیاندیشند.
بخشی از اخلاق روستایی و حتی شهری ما، تحت تاثیر زندگی دامداران کوچ نیشین و قبایل بادیه نشین است، که دیانت اسلام نیز در چنین جامعه ای ظهور یافت. ایشان در معرض خطرات بی شمار و گاه جنگ هایی پیاپی بودند. در چنین جامعه ای شجاعت و جنگ آوری فضیلت بود. در لوای این فضیلت ، ارزشی دیگر رخ گشود که نیاز زنان به حمایت شدن از جانب مردان بود.
با کشته شدن مردها در جنگ ، نیاز به حفظ جامعه و بقای نسل موجب می شد که مردان چند زن اختیار کنند. در چنین جامعه ای«بخشی» از مرد برای هر زن بهتر از«هیچ» مرد برای اکثر زنان بود. برای همین عجیب نیست که زنان در این شرایط نه تنها با این سنت ها مخالفتی نکردند، بلکه در این سیستم خود مهر تاییدی بر آن بودند.
به علاوه وقتی بخش عمده ای از وقت زنان صرف کار کردن، مراقبت از فرزندان که تعداد زیادی از آنها در کودکی می مردند ؛ می شد و در این میان زن همواره مقصر بود، دیگر توانی برایش نمی ماند و نه اعتماد به نفسی تا به مخیله اش حقوق برابر با مردان خطور کند. پس باید به دنبال ساختار و فرهنگی برای زندگی کشاورزی بود، که حقوق برابر در آن به صورت محسوس برخی نیازهای اساسی این خانواده ها را برطرف کند. باید الگوهایی به ایشان نشان داده شود که زندگی برابر خوبی هایی دارد که در نبودش، محروم می مانند.
زن در خانواده شهری و صنعتی
تعداد زیادی از زنان ما در شهرها نیز از حقوق برابر با مردان محروم اند. بسیاری از ما اگر چه «متجدد» شده ایم، اما کمتر آشنایی با «تمدن» و مولفه هایش داریم. هر چه از سمت روستاها به شهرها نزدیک تر می شویم، از آن انسجام خانواده های کشاورز دورتر می گردیم. شاید برای رسیدن به برابری در روابط خانوادگی گذر از ماشین و دوران صنعتی ضروری است. مردها و گاه خانم ها ساعات طولانی خارج از خانه به سر می برند. زن دیگر نقش مکمل خود در خانواده های کشاورز را ایفا نمی کند. با خلائی بزرگ به نام «تنهایی» رو به می شود که بچه دار شدن هم با مشکلات فراوان زندگی شهری کمکی به آن نمی کند.
دنیای مرد و زن هر روز بیش از پیش فاصله می گیرد. برعکس کشاورزان ، فرزندان در چنین زندگی هایی کمتر مسئولیتی بر دوششان گذاشته می شود. سن بلوغ جنسی تغییری نکرده اما بلوغ اجتماعی، عاطفی بین یک تا دو دهه بعد از بلوغ جسمی روی می دهد و در این فاصله زمانی محرک های جنسی بیشمار در جامعه ، معضلی بزرگ را برای مفهوم عفت و عصمت جوانان به وجود می آورد. « انقلاب صنعتی موجب آزادی زنان و صنعتی شدن آنان گردیده است.»
با اشتغال فرزندان، خانواده بیش از پیش از هم گسسته می شود. در چنین جامعه ای اگر چه به مرور از لحاظ حقوقی زن و مرد امکان برابری می یابند، اما چه سود که از انسان جز ابزار و ماشینی باقی نمانده است. انسانی که هر چه بخواهد با هر تنوعی می یابد. دیگر چرا خود را درگیر چالش های رابطه عاطفی کند؟
زن در چنین خانواده ای یا به سنتهای گذشته وابسته است، که در اینصورت در خانه و با معیارهای والدینش عمر خواهد گذرانید و یا چون مردان وارد جامعه و کار خواهد شد. دغدغه هایش چون مرد، جنس ماشین به خود خواهد گرفت. عشق های لوکس ، روابط آزاد، متعدد و متنوع سن ازدواج را بالا و آمار طلاق را افزایش می دهد. هیجان ها بسیار اما عمق روابط بسیار کم خواهد شد.
در ایران امروز بسیاری از ما آرزوی زندگی در جامعه ای صنعتی را داریم. در واقع در ذهن بسیاری از ما «تمدن» و «صنعت» مترادف اند. غافل از اینکه این جوامع در قرون 19 و 20 در کنار تجربه های خوش علمی و صنعتی ، آزمون های بسیار تلخ عاطفی و معنوی را پشت سر گذاشتند. امروز گاه جامعه ما کورکورانه در سرهوای چنین ساختاری دارد. در حالی که چشم بر بسیاری از نیازهای اساسی بسته ایم، برج مخابراتی میلاد را می سازیم و موشک به آسمان می فرستیم.
به هیچ عنوان قصد تخریب دستاوردهای بزرگی که بعد از انقلاب صنعتی، بشر به دست آورد؛ را نداریم. که دوران جنبش اول و دوم فمنیستی مربوط به این ایام است. با این حال باید از آسیب های آن نیز آگاه بود. چه فایده دارد که از حقوق برابر با مرد برخودار باشیم، با این حال از حق اساسی انسان بودن محروم مانیم. اگر شهرهای دنیای صنعتی با برج های آسمان خراشش را مدلی ایده آل برای عالم تصور می کنیم، بهتر است از مزایا و معایبش آگاه باشیم.
محال اندیشی یا هدفمندی؟
وقتی در کتابفروشی های رسمی کشور، اثری از آثار «صادق هدایت» نمی بینیم، در عوض در خیابان ها کتاب های دست دومش به وفور به فروش گذاشته می شود. وقتی که اشتیاق جوانانمان را به خواندن " بوف کور"، " سگ ولگرد" ، " وغ وغ ساهاب " و... می بینیم. وقتی علاقه نسل جوانمان به داستان های «کافگا» ، « کامو» هر روز بیشتر می شود. وقتی اکثر ما آثار «نیچه» را می پسندیم، با این حال نه «ساتر» را می شناسیم و کمتر از اندیشه های «هیدگر» شنیده ایم، می توان اینها را علامتی از «دورانی خاص» در جامعه دانست.
این علائم در برخی از جوانان ما نشان می دهد که ایشان با وجود ایمان به «اختیار» خود، از گذشته دل زده و نسبت به آینده ناامید هستند. می خواهند آینده را رقم زنند، کشورشان را آباد کنند، علم آموزند و در مسیر تحول قدم بردارند، اما با تنگی و آزردگی رو به رو می شوند. به سرخوردگی دچار می شوند. زندگی را هیچ و سرشار از پوچی می بینند. عده ای به امید باز می گردند، اما برخی افسرده شده، تعدادی معتاد به مواد مخدر و جمعی نیز به روابط جنسی اعتیاد می یابند. افرادی که سرشار از انرژی برای تحول بودند، در انتظار مرگ می مانند تا آنچه در لوح زندگی خویش می نویسند، با مهر خاتمه، هویت بخشند.
بعد از جنگ جهانی اول و دوم که انسان به اختیار خود و تکیه بر باورهای مدرن و دستاوردهای دنیای صنعتی، با جهان کرد آنچه را که کرد، جهان درسردرگمی شدیدی فرو رفت. بعد از آن همه بی رحمی و کشتار، جهان آزرده بود. اندیشمندانی که دربالا از ایشان یاد شد، به خوبی تصویری از دنیای آنروز ارائه دادند. این بزرگان کسانی بودند که از درد ناگفته میلیاردها انسان سخن گفتند و سر از دمل چرکین یاس گشودند. این وظیفه اندیشمند و هنرمند است که آنچه را که سایرین نمی توانند بیان کنند، عنوان نماید. از درد مردم بگوید و صادق باشد تا هدایت کند.
امروز برخی از ما زنان و مردان ایرانی در زندگی های شهری و خانواده های خود ممکن است با توافقی، از حقوق برابر بهره مند باشیم، اما معنای زندگی را گم کرده ایم. در پوچی ژرفی گرفتار شده ایم. این خطر بزرگی است. مخصوصا برای فعالان جنبش حقوق زن. اگر مشاهده کنیم که اقدامات مختارانه ما منجر به نتایج کوتاه مدت نمی شود و یا در زندان و تحت شکنجه با بحران های شدیدی رو به رو می شویم، باید بدانیم که برای چه تلاش می کنیم؟ باید برایمان شفاف و روشن باشد که «برابری» نیاز زمان و روح جهان ماست. تلاش های ما هرچند کند و آرام اما تسرّی پیدا خواهد کرد و گسترش خواهد یافت.
چه فایده دارد که حقوق برابر داشته باشیم، اما اندیشه هایمان از هدف و قلب هایمان از امید خالی باشد؟ انسان بی هدف و امید چه انسانی است؟ این به همان اندازه بی معناست که امیدوار و هدفمند باشیم ، اما حقوق زن و مرد در جامعه نابرابر باشد. پس باید اندیشید تا از این دره های هولناک تحول با همیاری یکدیگر گذر کنیم و از دردها و تجربیات تلخی که جهان ما چشیده است بیاموزیم. راهی نو را بپیماییم، تا تقدیری باشد از همه بزرگانی تا اینجای مسیر آمده اند و آیندگانی که چشم به قدم های ما دوخته اند.
انقلاب ارتباطات
علاوه بر تلویزیون ، ماهواره، اینترنت، مسنجرها پدیده بی نظیر تاریخ ما شبکه های اجتماعی مجازی نظیر فیس بوک می باشند که تحولی در سطح ارتباطات میان انسان ها درسراسر عالم به وجود آورده اند. شبکه ای که قدرت شگرفی دارد. امکان ارتباط با هر تعداد انسانی که می خواهی، از هر نژاد و فرهنگی و بر مبنای اعتمادی تعریف شده را ممکن می سازد و امکان به اشتراک گذاشتن احساسات، تجربه ها ، خبرها و خاطرات را در فضایی صمیمی ممکن می کند.
فضایی که مانند بسیاری از محیط های مجازی بعد از انقلاب ارتباطات، دنیایی از داده ها را در اختیار ما قرار می دهد. محیطی که ما را با تنوع و دیگرگونی انسان ها و باورهایشان آشنا می کند. همه اینها تجربیاتی است که عالم بشری برای بار نخست در طی 15 سال اخیر تجربه کرده است. فهمیدیم که می توانیم با سایر فرهنگ ها ارتباط برقرار کنیم و بیاموزیم و دانسته های خود را به اشتراک بگذاریم.
با این حال انبوه اطلاعات و تنوع داده ها، عمق روابط و احساسات ما را کاهش داده است. اگر چه می توان ایجاد فرصت های برابر در برقراری ارتباط را برای دختران و پسران از مزایای بی نظیر این انقلاب بر شمرد. انقلابی که فرهنگ گفتگو را میان انسان ها گسترش داد. با این حال ما را از بسیاری از واقعیات زندگی و چالش هایش دور کرد. وقتی هر چه بخواهیم می توانیم با جستجوی ساده ای بدست اوریم، کمتر نیازی به آفرینش و اندیشیدن پیدا خواهیم کرد.
ارتباط انسان ها آنقدر وسیع شده است، که دیگر کمتر نگران برهم خوردن رابطه ای هستیم. در دنیای کهن ما که شاید مربوط به دو دهه قبل بود، ترس از بد نامی که حجب و حیا را به همراه داشت، امروز با برقراری ارتباط های وسیع و متنوع فراموش شده است. کمتر صبر می کنیم و برای ساختن و بهبود روابط تلاش.
در این تنوع ، افزایش صمیمت و مشورت نسبت به ارتباط های سنتی بسیار محسوس است. عواملی که به ایجاد رابطه پایاپا کمک شگرفی می کند. اما هنوز ساختار و سیستمی نیافته ایم که این عناصر باارزش نظیر صمیمت و مشورت را برای ایجاد نهادهایی پایدار به کار گیرد. چه فایده دارد که در ارتباط انسان های زیادی با تنوع فرهنگ و آداب باشیم، اما از دغدغه های عمیق هم بی خبر مانیم، دوستانی وفادار نباشیم؟ این به همان اندازه بی معنی است که بخواهیم با یکدیگر روابط عمیق عاطفی و انسانی، اما با حقوق نابرابر داشته باشیم.
نتیجه
همه ما به دنبال «برابری» هستیم، اما «تنها» به دنبال برابری نیستیم. ما باید رابطه میان زن و مرد را در رابطه با سایر عوامل تعریف کنیم. جدا کردن زن و مرد و سخن گفتن از برابری حقوقشان شاید پله ای برای بهبود شرایط باشد، اما تا زمانی که سیستم و ساختاری جدید برای پذیرش حضور برابر زن و مرد تعریف نگردد، تعریف حقوق برابر کمتر موثر خواهد بود. باید تحولی فراتر از انقلاب کشاورزی، صنعتی و ارتباطی در ساختار تمدن عالم واقع شود، که بتواند از تمام ابزارهای فوق به خوبی استفاده کند. مدنیتی که در خود حضور فعال زن را بپذیرد. تفاوت ها در آن ایجاد تنوع و زیبایی کند. این تنوع به تحکیم روابط انسانی کمک کند. تمدنی که امید و هدف را در مردم خویش بپرورد.
حقیقت امر این است که تمدن پیر دنیای ما که بر مبنای جغرافیا مکانی و ملیت شکل گرفته، در حال جان دادن است. تمدنی که پاسخ گوی نیازهای دوران طفولیت بشر بود. در عین حال تمدنی جهانی متناسب با دوران بلوغ بشر در حال تولد است. بخشی از دردهای دنیای ما درد زایمان این نوزاد و پاره ای دیگر درد احتضار تمدن کهن است. از خصایص دوران بلوغ بشر برابری و رفع تبعیض است - برابری در انسان بودن و رفع تبعیض های نژادی، قومی، جنسی و ... - . از خصوصیاتش، مشورت و تعامل پایاپای اندیشه ها است و نه تعصب و غیرت. برای برقراری برابری نیاز به چنین ساختار نوینی در تمدن جهان داریم و تلاش برای ایجاد برابری قدمی در ساختن چنین تمدنی است.
ادامه مطلب

به یاد بزرگمردی ایرانی در یادواره ای جاودان


به یاد بزرگمردی ایرانی در یادواره ای جاودان
سه شنبه ٢٩ نوامبر ١٩٢١، نُه نفر از بزرگان فلسطین در سوگ حضرت عبدالبهاء، جانشین بنیانگذار آئین بهائی، سخنانی ایراد داشتند که باعث افتخار ایران و هر ایرانی است. ایشان که از سنین کودکی به همراه پدر از ایران تبعید شد، روز ٢٨ نوامبر ١٩٢١ در شهر حیفا، فلسطین، دنیای خاک را بدرود گفت که در یادواره اش حدوداً ده هزار نفر حضور داشتند. سالروز صعود آن حضرت را به تمامی بهائیان جهان تسلیت میگویم
سخنران اوّل، یوسف ‏الخطیب، خطیب مشهور مسلمان، از جمله گفت: هر روز کاروان درگذشتگان از برابر شما می‏گذرد و شما اعتناء نمی‏کنید، پس امروز برای که اشک می‏ریزید؟ آیا برای کسی گریه می‏کنید که دیروز بزرگ بود و امروز با درگذشتش بزرگ‌تر است؟ برای کسی که به جهان جاودان شتافته اشک نباید ریخت. گریه کنید برای فقدان مظهر فضل و ادب! برای خود اشک بریزید که زیان کننده شمائید. کسی را که از دست داده‏اید، فقط از دیدگان پنهان شده امّا در ملکوت جاودان ابدیّت یافته است. اشک بریزید برای کسی که مدت هشتاد سال برای شما اشک ریخت. از کدام خصلت بزرگ او یاد کنم؟ خصائل نیک او چنان فراوان بود که نه به گفتار در آید نه به شمارش. کافی است بگویم که او در هر قلبی اثری والا و در هر زبانی کلامی زیبا بر جای نهاد. کسی که چنین خاطره پر شکوهی بر جای نهاده نمرده است.
خطیب بعدی، ابراهیم نَصّار، از نویسندگان مشهور مسیحی بود که گفت همه کس برای از دست دادن مولای خود گریه می‏کند، من خود چنین کرده‏ام امّا گریهء امروز برای چیست؟ مردم را چه می‏شود؟ آیا کوه‏ها به زمین ریخته یا زمین به لرزه در آمده؟ نه این است، نه آن، بلکه روحِ فضل و عطا از بین ما رفته است، عزای ملّی و مصیبت عمومی است و قلب‏ها شکسته است. ای غمزدگان! عبدالبهاء نمرده است، همچنان که فروغ بهاءالله غروب نکرده است...
پرفسور محمّد مراد، مفتی و قاضی مسلمانان حیفا، از جمله گفت: «در جهان هر وقت جامعه‏ای شخص بزرگی را از دست می‏دهد که در علم و فضیلت، یا در اخلاق و رفتار و یا در سیاست ممتاز بوده است، مردم خود را دلداری می‏دهند که احتمالاً کسی پیدا خواهد شد که جای خالی او را پُر کند. امّا امروز مصیبت عالم انسانی با هیچ مصیبتی قابل قیاس نیست چرا که جای خالی عبدالبهاء در احسان و خیر اندیشی برای عالم انسانی، هرگز ، توسّط هیچ کس پُر نخواهد شد. به حقیقت، او در اعمال و رفتار آیتی بود از آیات الهي
سخنران بعدی، عبدالله مخلص، دانشمند مسلمان بود که بعد از مقدّمه‏ای با اشاره به آیات قرآن در موضوع علائم قیامت چنین گفت: با صعود عبدالبهاء شمس دانش غروب نمود، قمر احسان تاریک شد، اکلیل جلال درهم شکست و کوه مهر و محبّت فرو پاشید. نیازی نیست که من عظمت و جلال کسی را که از دست داده‏ایم بیان کنم. شما خود که اهل انصافید گواهی می‏دهید به زیبائی شخصیّت او، به زیبائی اخلاق او، به عظمت قلب او ، به وسعت دریای دانش او. افسوس! چه کسی بعد از او به گرسنگان غذا خواهد داد؟ افسردگان را تسلّی خواهد داد؟ برهنگان را لباس خواهد داد؟ گمراهان را راه خواهد نمود؟ بیوگان را کمک خواهد کرد؟ یتیمان را یاری خواهد داد؟ تشنگان حقیقت را از چشمهء زلال دانش خود سیراب خواهد نمود؟... مرا ببخشید اگر نمی‏توانم آنچه را که شایستهء عبدالبهاست به درستی بیان کنم آنچه از زبان من جاری می‏شود از قلب شکستهء من نشأت می‏گیرد، زخم‏های قلب من است، نه کلمات، اشک است نه الفاظ.
شاعر مشهور، شیخ یونس خطیب، شعری را که سروده بود خواند که در آن از جمله گفته بود: خداوند ، عبدالبهاء مظهر کمالِ علم و صفات عالیه را به پیشگاه خود فرا خواند.
وادی بستانی شاعر جوان مسیحی، در ضمن سخنان خود گفت: ای فرزند بهاءالله! تو چنان زیستی که خداوند می‏خواست، نه آن چنانکه مردم می‏خواستند. در سرزمینی به خاک سپرده می‏شوی که حضرت مسیح و مریم مقدّس در آن زیستند، سرزمینی که حضرت محمّد [در مسیر معراج] از آن گذشت، سرزمینی که خاک آن متبرّک است.
سلیمان بوزاگلو، یکی از رهبران نو اندیش یهود گفت: حیرت‏آور است که در این دورۀ بی‏ایمانی و به شدّت مادّی، چنان فیلسوف عظیم ‏الشّأنی به نام عبدالبهاء که امروز به سوگ او نشسته‏ایم، ظهور کند. او بود که با قلب و وجدان ما سخن می‏گفت، عطش روح ما را با اصول و تعالیمی که اساس همهء ادیان است فرو می‏نشاند... در زندگی مَثَل اعلای ایثار بود که سعادت دیگران را بر آسایش خود مقدّم می‏داشت. خوشا به حال کسانی که با او محشور بودند و از کتاب حیات او بهترین درس دین و فلسفه را آموختند. فلسفهء عبدالبهاء بدیع، منطقی، خردمندانه و علمی بود. عبدالبهاء و قبل از او بهاءالله، ثقل عظیم و پر شکوهی را بر شانه‏های خود حمل نمودند- تأسیس صلح جهانی. عبدالبهاء وفات نمود، بعد از آنکه چهل سال را در اسارت و حبس ترک‏ها در عکّا سپری نمود. قبلاً هم در بغداد که زمانی پایتخت خلفای عبّاسی بود، همراه پدرش در تبعید بود زیرا که ایران، گاهوارهء تمدّنی باستانی، این فرزندان خود را از خود رانده بود. آیا در همهء این وقایع حکمتی نهفته نیست تا این اراضی مقدّسه به سرچشمهءِ عالی‏ترین اندیشه‏های روحانی تخصیص یابد- همچنان که همیشه بوده است؟
شیخ اسد شـُکـَیر، برجسته‏ترین عالم علوم اسلامی و سیاست که نهمین و آخرین سخنران بود، از جمله چنین گفت:«عبدالبهاء در زمره مردم عکّا محسوب است زیرا به مدّت چهل سال در این شهر زیست و در مجالس به توضیح آیات کتب مقدّسه و احادیث می‏پرداخت. فلسفهء او شامل همه مکتب‏های فلسفی بود. قدیم و جدید. انسان دوستی او در مورد یتیمان و بیوه زنان همیشگی بود، هرگاه یکی از دوستان او در می‏گذشت، هرگز بازماندگان او را از یاد نمی‏بُرد، با مقام والائی که داشت، هیچ‏گاه از کمک به مستمندان غافل نبود. در زمستان‏ها در منزل شیخ علی میری، با دانشمندان و بزرگان ملاقات داشت و در تابستان‏ها این جلسات در حیاط فَخوره (نزدیک بیت حضرت بهاءالله) تشکیل می‏شد. در همهء این مجالس، حاضران، عبدالبهاء را همچون کتاب تاریخ، کتاب تفسیرِ آثار مقدّسه و فلسفهءِ معاصر- حتّی آنچه را که به علم و هنر مربوط می‏شد- می‏یافتند... بعضی از ایرانیان، با نوشتن و توزیع رساله‏هائی به عقاید عبدالبهاء ایراد می‏گرفتند امّا او بدون توجّه به این انتقادها و مخالفت‏ها، و بدون آزردگی از این نفرت و دشمنی، به بیان تعالیم خود می‏پرداخت. این سنّت الهی است که هر وقت دعوت جدیدی پدید می‏آید، گروهی آن را می‏پذیرند و ستایش می‏کنند و گروهی به ردّ آن می‏پردازند
ادامه مطلب

عبدالبهاء

عبدالبهاء

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
عباس افندی، شناخته شده با نام عبدالبهاء
آئین بهائی
Bahai star.svg
شخصیت‌های اصلی
بهاءالله
باب · عبدالبهاء
شوقی افندی
نوشته‌ها
کتاب اقدس · کتاب ایقان
کلمات مبارکه مکنونه
رساله سوال و جواب
کتاب بیان · هفت وادی
کتاب عهدی · الواح وصایا
مؤسسات
نظم اداری
ولی امرالله
بیت‌العدل اعظم
محافل روحانی
تاریخچه
تاریخچه دیانت بهائی
بابیان · شیخ احمد احسائی
شخصیت‌های بارز
مارثاروت · طاهره
بدیع · حروف حی
ایادیان امرالله
بیش‌تر
نشانه‌ها · احکام
آموزه‌ها · ادبیات
گاهشماری
بهائی‌ستیزی
فهرست مقالات بهائی
عباس افندی فرزند ارشد بهاءالله -بنیانگذار دین بهائی- که به نام عبدالبهاء شناخته شده‌است، سومین شخصیت محوری آئین بهائی است که پدرش، بهاءالله نوزده سال پیش از مرگش، آنچنانکه در کتاب اقدس و نیز در کتاب عهدی اشاره کرده‌است، وی را به مقام جانشین، مبیّن و مفسر دین بهائی برگزید.[۱][۲]

فهرست مندرجات

[نهفتن]

[ویرایش] زندگی‌نامه

راجع به شخصیت او مهدی بامداد در شرح حال رجال ایران چنین می‌نویسد: «عباس افندی که درمیان بهائیان به غصن اعظم و عبدالبهاء معروفیت دارد، پسر ارشد میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله‌است... عباس افندی مردی بوده‌است بسیار زرنگ، زیرک، با هوش، سائس، مطلع، باگذشت، مردم شناس و مردم دار.»[۳]

[ویرایش] ولادت

او در پنجم جمادی الاولی سال ۱۲۶۰ هجری قمری مطابق با ۲۳ مه ‌۱۸۴۴ در تهران متولد شد. عبدالبهاء درباره دوران کودکی خود می‌گوید: «ما در تهران همه نوع اسباب آسایش و زندگانی داشتیم ولی در یک روز همه را غارت نمودند.[۴]»

[ویرایش] تبعید

مسیر تبعید بهاءالله از ایران به عکا
وی از سن ۹ سالگی و از زمان تبعید بهاءالله برای دومین بار به بغداد، در زمستان ۱۸۵۳ در تمامی تبعیدها، همراه پدر بوده‌است. تا سال ۱۸۶۳، به مدت ۱۰ سال در بغداد، ۴ ماه در قسطنطنیه، نزدیک ۵ سال در ادرنه و تا سال ۱۹۰۸ در عکا. آنچه مشخص است آن است که امکان تحصیل در مکتب خانه‌های آن دوران را نداشته‌است.[۵] ولی اطلاعات تاریخی و حسن تدبیر او مورد تحسین مردم بوده‌است.
عبدالبهاء تا سال ۱۹۰۸ میلادی به خاطر گزارش‌های عده‌ای مخالفان، به دستور امپراتور عثمانی، سلطان عبدالحمید در عکا زندانی بود.[۲] وی جمعه‌ها در عکا در مسجد حاضر می‌شد.[۶] در ماه رمضان، ماهی که مسلمانان در آن روزه می‌گیرند، وی و دیگر بهائیان با وسواس زیاد در آنجا به مانند مسلمان به خاطر صلح و جلوگیری از نسبت بدعت از طرف جامعه رعایت این ماه را می‌کردند.[۷]

[ویرایش] ازدواج

در دوران زندان در بیت عبود در قلعه عکا با فاطمه دخت میرزا محمدعلی نهری اصفهانی که به «منیره» موسوم شد، ازدواج کرد و حاصل این ازدواج ضیائیه مادر شوقی افندی بود. Smith, Peter. (2000). "`Abdu'l-Bahá". A concise encyclopedia of the Bahá'í Faith. Oxford: Oneworld Publications. ISBN 1-85168-184-1. 

[ویرایش] سفر به مصر، اروپا و آمریکا

انقلاب ترک جوان و انقراض امپراتوری عثمانی موجب گردید که عبدالبهاء در سال ۱۹۰۸ در سنین پیری از زندان و تبعید خلاصی یابد.[۸] بعد از آزادی از زندان و موفقیت در اتمام ساختمان مقام اعلی، مقبره باب، عبدالبهاء تصمیم به سفر و رساندن ابلاغ پیام بهاءالله به اروپا و آمریکا گرفت. به دعوت بهائیان غرب به یک مسافرت سه ساله (۱۹۱۳-۱۹۱۱) به مصر، اروپا و آمریکای شمالی رفت. در جریان این سفرها عبدالبهاء در مجامع فراوانی به سخنرانی و تبلیغ دین بهایی پرداخت.[۲] عبدالبهاء در اروپا و آمریکا به نام پیامبر صلح معروف شد. عده‌ای از صاحب‌نامان غرب چون الکساندر گراهامبل مخترع تلفن، پرزیدنت روزولت رئیس جمور سابق ایالات متحده آمریکا و آدمیرال پری، کاشف قطب جنوب در این اسفار با وی دیدار کردند.[۹]
سخنرانی‌های عبدالبهاء در کتابی به نام مجموعه خطابات در سال ۱۹۲۰ در مصر چاپ شد.
در لندن در مصاحبه با مدیر روزنامه تیاسفی‌ها چنین می‌گوید:
« هرکس به وحدت بشر خدمت کند در درگاه احدیت مقبول است... حضرت موسی خدمت به وحدت انسانی نمود، حضرت مسیح وحدت عالم انسانی تأسیس کرد، حضرت محمد اعلان وحدت انسانی نمود... بهاءالله تجدید تعالیم انبیاء فرمود... برای شما تأییدات الهیه می‌طلبم.[۱۰]  »
در روز خداحافظی در لندن چنین می‌گوید:
«از تقالید دست بردارید دین باید سبب الفت و محبت باشد. اگر سبب عداوت گردد عدم دین به از وجود آن است.»[۱۱][۱۲]

[ویرایش] بازگشت به حیفا

بازگشت او به حیفا مقارن با شامگاه اولین روز جنگ جهانی اول بود که دوران خطرناکی برای وی بود تا اینکه فلسطین به اشغال قوای انگلیسی به فرماندهی ژنرال الن بی در آمد. وی در 27 آوریل 1920 از قیومیت فلسطین به دلیل تلاش‌های انسان‌دوستانه در طول جنگ لقب سر گرفت.[۲]

[ویرایش] درگذشت

تصویری از تشییع جنازه عبدالبهاء
عبدالبهاء در ۲۸ نوامبر سال ۱۹۲۱ درگذشت.[۲] وی جمعه قبل از درگذشتش، با وجود خستگی بسیار، در نماز ظهر در مسجد شرکت کرد، و پس از آن مطابق عادتش به فقرا کمک نمود.[۱۳] مقبره او در جوار مقام اعلی واقع در کوه کرمل همان جایی که بنا به فرمان بهاءالله محل مقبره سید علی محمد باب تعیین گردیده بود است. جسد سید علی محمد باب پس از آنکه به مدت ۶۰ سال از محلی به محلی مخفیانه حفظ و نگهداری شده بود سرانجام در سال ۱۹۰۹ بر اثر مساعی عبدالبهاء در این محل استقرار یافت. در مراسم تدفین وی نمایندگانی از سایر ادیان نیز سخنرانی کردند.

[ویرایش] شرح تشییع جنازه

شرح تشییع جنازه و متن سخنرانی‌های در تشییع جنازه توسط روزنامه النفیر در حیفا به شماره ۲۸۸۹-۹ اول دسامبر ۱۹۲۱ به ثبت رسیده‌است. ادیب یوسف افندی در این مراسم اینچنین سخنرانی نمود:
« ای معشر عرب و عجم برای که گریه و زاری میکنید آیا برای کسی است که در حیات دیروزی خود بزرگ بود و در موت امروزی برزگتر است... نظر براست کنید نظر به چپ نمائید. نظر به شرق و غرب نمائید ببینید چه عظمت و جلالی غیبت نموده چه پایه بزرگ صلحی منهدم شده چه لبهای فصیحی خاموش گشته و اسفا...[۱۴]  »
فاضل ابراهیم افندی چنین می‌گوید: «چقدر این مصیبت جانگداز تلخ و ناگواراست این خسارت فقط راجع به مملکت ما نیست بلکه یک فاجعه عمومی است. حضرتش ناس را تهذیب فرمود تعلیم نمود احسان کرد و ارشاد فرمود تا آنکه قومش را به اعلی ذروه جلال فائز نمود...»[۱۵]

[ویرایش] آثار

اگرچه عبدالبهاء کاملا بر زبان عربی مسلط بود (او بیشتر عمر خود را در کشورهای عربی گذرانده بود) و الواح بسیاری به زبان عربی نوشته، عمده آثار او به زبان فارسی است. سبک عربی او بسیار منظم است اما گاهی اوقات پیچیده‌تر و متداول‌تر از پدرش است.[۱۶] از آنجایی که وی بیشتر عمر خود را در کشورهای عربی گذرانده بود و ادبیات عربی را فراگرفته بود، سبک عربی او اصیل‌تر از پدرش، بهاءالله است. هم در زبان عربی و هم در فارسی او مهارت خاصی در پرورش آگاهانه اقسام ادبی دارد. آثاری چون رساله مدنیه و رساله سیاسیه نزدیکی خاصی با آثار بسیاری از اصلاح‌طلبان آن زمان چون «ملکم خان» دارد البته میزان تاثیر هر یک باید عمیق‌تر بررسی شود.[۲]
  • مقاله شخص سیاح (تاریخ دوره اول دین بهائی) (به فارسی)[۲]
آثار نوشته شده توسط عبدالبهاء را می‌توان این گونه دسته بندی نمود:
  1. آثاری نظیر مفاوضات، تذکرة الوفا، مکاتیب برای جامعه بهائی.
    مفاوضات جواب به سئوالات خانمی آمریکائی است در زمینه تاریخ ادیان و مباحث فلسفی، تاریخی و علمی.
    تذکرة الوفا شرح حال برخی از بهائیان.
    مکاتیب، نامه هائی است که به سئوالات بهائیان جواب داده و آنها را راه نمائی کرده‌است.
  2. آثاری نظیر رساله مدنیه، رساله سیاسیه و مقاله شخص سیاح.
    • این سه اثر بدون امضای او منتشر شده‌است.
    • مقاله اصلی: رساله مدنیه
    عبدالبهاء رساله مدنیه را به دستور بهاءالله و در سال ۱۸۷۵ تحت عنوان اسرارالغیبیه لاسباب المدنیه می‌نویسد. این نوشته به طور خطی درایران منتشر می‌شود اما بعداً و در سال ۱۸۸۲ در بمبئی بدون ذکر نام نویسنده چاپ می‌شود.[۱۷]
  • رساله مدنیه (به فارسی)
  • کتاب سیاسیه (در سیاست مدن) (به فارسی)
  • کتاب مفاوضات (مشتمل بر رسائل مهمه و فلسفه و روحانی و تفسیر و غیرها)
  • کتاب مکاتیب (در ۴ جلد) (مشتمل بر الواح به فارسی و عربی)
  • تذکرة الوفا (مشتمل بر شرح احوال نفوس زکیه)
  • مجموعه مناجات‌ها به فارسی
  • مجموعه مناجات‌ها به عربی
  • جواب نامه جمعیت لاهای (برای اجرای صلح عمومی)
  • دراری الملکوت (الواح به افتخار اطفال شرق و غرب)
  • جواب دکتر پروفسور دکتر فورل
  • خطابات مبارکه در ۲ جلد به فارسی و عربی
  • مجموعه الواح به زبان آذری
  • لوح امریک
  • الواح وصایای مبارکه (وصیت نامه)
  • الواح و آثار متعدد دیگری نیز موجود است که هنوز به چاپ عکسی نرسیده‌است.

[ویرایش] پانویس

  1. *Balyuzi, H.M. (1973). The Báb: The Herald of the Day of Days. Oxford, UK: George Ronald. ISBN 0853980489. 
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ ۲٫۶ D. M. MacEoin. (۱۹۸۲). "ABD-AL-BAHĀ". Encyclopedia Iranica. Retrieved on ۲۰۱۰-۰۸-۱۰. 
  3. شرح حال رجال ایران در قرن ۱۴، ۱۳، ۱۲ هجری، مهدی بامداد، انتشارات زوار ۱۳۷۱، جلد ۲ ص ۲۰۲ و ۲۰۳
  4. بدایع الاثار، جلد دوم، لجنه نشر آثار امری آلمان ۱۹۸۷، صفحه ۲۰۶
  5. *Balyuzi, H.M. (1973). The Báb: The Herald of the Day of Days. Oxford, UK: George Ronald. ISBN 0853980489. 
  6. Studies in honor of the late Hasan M. Balyuzi By Moojan Momen,p. 263
  7. M. H. Phelps, Life and Teachings of Abbās Effendi, London, 1912, p. 101
  8. دانشنامه ایرانیکا، عبدالبهاء
  9. *Parsons, Agnes. (1996). Abdu'L-Baha in America: Agnes Parsons' Diary, April 11, 1912-November 11, 1912 : Supplemented With Episodes from Mahmud's Diary. Kalimat Press. ISBN 0933770979. 
  10. مجموعه خطابات چاپ مصر، فرج‌الله ذکرالکردی ۱۹۲۱، ص ۱۸.
  11. خطابات جلد دوم صفحه ۲۲۷
  12. (خطابات صفحه ۳۱)
  13. God Passes By, Shoghi Effendi, US Bahá’í Publishing Trust, 1979 second printing Chapter XXI: The Passing of ‘Abdu’l-Bahá, p. 313-320
  14. روزنامه النفیر در حیفا به شماره ۲۸۸۹-۹ اول دسامبر ۱۹۲۱
  15. روزنامه النفیر در حیفا به شماره ۲۸۸۹-۹ اول دسامبر ۱۹۲۱
  16. John Walbridge. «Appendices». Essays and Notes on babi and Bahai History. H-Bahai Digital Library، 204-205.
  17. مجموعه آثار بهائی، بخش حضرت عبدالبهاء

[ویرایش] منابع

[ویرایش] پیوند به بیرون

ادامه مطلب

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده