مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

نوشتاری در باب حقوق زندانی (قسمت اول)؛ نوشته‌ی تارا نیازی



قواعد استاندارد درخصوص حقوق زندانیان: این قوانین توسط کنگره اول سازمان ملل متحد جهت پیشگیری از تخلف در خصوص رفتار با زندانیان و بزهکاران، در سال ۱۹۵۵ در ژنو پیشنهاد شد و توسط شورای اقتصادی و اجتماعی همراه قطعنامه های آن؛ ۶۶۳ C (XXIV)  در ۳۱ ژوئیه ۱۹۵۷ و ۲۰۷۶ (LXII)  در ۱۳ می۱۹۷۷  به تصویب رسید.
دیدگاه کلی
۱٫ قوانین زیر بعنوان یک مدل کامل سیستم نهادهای کیفری نیست. این قواعد تنها بر اساس اتفاق نظر کلی بر حسب نیاز روز جوامع و عناصر ضروری در یک سیستم قابل قبول کیفری است که به مجموعه ای از آنچه که عموما به عنوان چارچوبهای مناسب و پذیرفته شده عملی در رفتار با زندانیان و مدیریت نهادهای کیفری است، دلالت دارد.
۲٫  نظر به تنوع و فراوانی شرایط قانونی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جهان، آشکار است که تمامی این قوانین و برنامه ها در همه مکانها و در همه زمانها قابل اجرا نیستند. این قوانین می بایست در هر حال و با تشویق به تلاش مستمر دولتها در خدمت به بهبود شرایط محکومین و جهت غلبه بر مشکلات عملی در راه کاربرد آنها قرار گیرد، با علم به اینکه این قوانین به عنوان یک کلیت، برای تأمین حداقل شرایط  مناسب توسط سازمان ملل متحد پذیرفته شده است.
۳٫ از سوی دیگر قوانین ذکر شده یک بعد و جنبه از مسائل کیفری، در دنیایی که بطور مداوم در حال توسعه و تغییر است را پوشش می دهد. و تصویب آنها به معنای جلوگیری از بکار بستن تجربیات و آزمونهای خود دولتها در این مقوله نیست، مشروط بر اینکه این تجربیات در هماهنگی با اصول مصوب سازمان ملل متحد و جهت توسعه و استخراج جزییات بیشتری از متن همین قوانین، بعنوان یک کل باشد. با در نظر گرفتن روح کلی قوانین و وفاداری و پایبندی به آنها واضح است که دولتها و مسئولین زندانها همواره اجازه خواهند داشت که قواعد و قوانین خود را تصویب کرده و به اجرا بگذارند.
۴٫(۱) بند یک قوانین، مدیریت عمومی تمامی زندانها را پوشش می دهد و قابل انطباق با شرایط همه گروههای زندانی، اعم از جنایی و یا مدنی، محکوم شده یا نشده می باشد، از جمله زندانیان متهم به «اقدامات امنیتی» و زندانیانی که به دستور قاضی به کانونهای اصلاح و تربیت فرستاده شده اند.
(۲) بند دوم قواعد تنها در مقوله های خاص و یا بخشهای خاص قابل اجراست. با این وجود قوانین بخش «الف» برای تمامی زندانیان زیرِ حکم قابل اجراست، با این توضیح که شرایط زندانیان تعریف شده در بندهای «ب»، «ج» و «د» می بایست با قوانین بخش «الف» قابل انطباق باشد.
۵٫(۱) این قوانین بدنبال تنظیم دستورالعملی خاص برای مدیریت کانونهای اصلاح و تربیت و دارالتأدیب هایی که نوجوانان در آنها نگهداری می شوند، نیست. اگرچه نوجوانان محکوم و این قبیل کانونها نیز بطور مساوی می توانند شامل این قواعد شوند و بند یک این دستورالعمل برای آنها قابل اجراست.
(۲)  مبحث نوجوانان محکوم، شامل همه رده زندانیان جوان و نوجوانی است که می بایست در حوزه های قضایی یا دادگاههای مخصوص نوجوانان محاکمه شوند و مطابق قانون محکومین نوجوان نمی بایست در زندان نگهداری شوند بلکه باید به موسسات یا کانونهای اصلاح و تربیت فرستاده شوند.



بند یک: قواعد کلی
اصول اولیه:
۶٫(۱)  قوانین زیر می بایست بطور بیطرفانه اعمال شود و از حیث اجرا تبعیضی بر اساس نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا سایر عقاید، خاستگاه ملی یا اجتماعی، ثروت و دارایی، شرایط تولد یا دیگر وضعیتها وجود نخواهد داشت.
(۲) از سوی دیگر لازم است به باورهای دینی و اصول اخلاقی گروه و طبقه ای که زندانی به آن تعلق دارد، احترام گذاشته شود.
ورود و ثبت زندانی:
۷(۱). در هر مکانی که زندانی نگهداری می شود می بایست یک دفتر ثبت با شماره صفحه موجود باشد که نام هر زندانی با احترام کامل در آن درج شود. اطلاعات مورد نیاز برای ثبت در این دفتر می بایست شامل موارد زیر باشد:
الف) اطلاعات در مورد هویت فرد
ب)  دلایل محکومیت وی
ج) روز و ساعت ورود وی به زندان و نیز روز و ساعتی که باید آزاد شود
(۲)  هیچ شخص یا جریانی اجازه ندارد که فردی را بدون حکم کتبی و رسمی بازداشت یا حکم رسمی محکومیت دادگاه، در زندان تحویل بگیرد. چنین حکمی می بایست قبلا در نهاد مربوط به بازداشت یا محکومیت به ثبت رسیده باشد.
جداسازی زندانی بر اساس نوع محکومیت:
۸٫  دسته های مختلف از زندانیان باید در زندانهای جداگانه و یا بخش های متفاوت از زندان نگهداری شوند. این تقسیم بندی می بایست بر اساس جنس، سن، سابقه کیفری، دلیل قانونی و حقوقی برای بازداشت و نوع رفتاری که می بایست با آنها صورت پذیرد، انجام شود. بنابراین:
الف) مردان و زنان تا آنجا که ممکن است باید در زندانهای جداگانه نگهداری شوند و چنانچه نگهداری آنان در زندانهای جداگانه امکانپذیر نیست، فضا و محوطه ای که برای زندگی یا برای استراحت و هواخوری به آنها اختصاص داده می شود، باید کاملا جداگانه باشد.
ب) زندانیان هنوز محاکمه نشده(متهمان) باید از کسانیکه محاکمه شده اند (محکومین) جدا نگهداری شوند.
ج) زندانیانی که برای مسائل مالی یا سایر جرائم اجتماعی زندانی شده اند، می بایست از کسانیکه به دلائل جنایی زندانی شده اند، جدا نگهداری شوند.
د) زندانیان جوان و نوجوان باید بطور جداگانه از بزرگسالان نگهداری شوند.
۹٫ محل اقامت
(۱) محل خواب در سلول انفرادی یا اتاق های اختصاصی است، هر زندانی باید موقع خواب در شب در یک سلول یا اتاق اختصاصی قرار بگیرد. در شرایط استثنائی مثل ازدحام بیش از حد جمعیت در زندان، مسئولین زندان می توانند به طور موقت  استثنائاتی برای این قانون قائل شوند اما در هر حال خوابیدن دو زندانی یا بیشتر در یک سلول یا اتاق مجاز نیست.
(۲) زندانیانی که در یک خوابگاه قرار می گیرند، باید از لحاظ معاشرت و همنشینی با یکدیگر مناسب باشند و این تناسب با دقت نظر زندانبان می بایست سنجیده شود. نظارت بر خوابگاه ها باید بطور مستمر و منظم در طول شب  صورت بگیرد و توسط نهاد قضایی نظارت شود.
۱۰٫ تمامی سلولها و محل اقامت زندانیان، خصوصا خوابگاه ها باید مجهز به تمامی تجهیزات بهداشتی و درمانی، با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و اقلیمی، امکانات تهویه هوا، گرم کننده و خنک کننده (بسته به فصل و سرما و گرمای هوا)، حداقل فضای طبقات ، روشنایی و نور کافی باشند.
۱۱٫ مکانهایی که زندانیان در آن کار یا زندگی می کنند می بایست:
(الف) پنجره ها  به اندازه کافی بزرگ باشند بطوریکه زندانی بتواند با نور طبیعی کار یا مطالعه کند، و باید طوری ساخته شوند که زندانی بتواند از هوای تازه بهره مند باشد طرفنظر از اینکه تهویه هوای مصنوعی وجود داشته باشد یا نداشته باشد.
(ب) جهت و میزان نور مصنوعی باید به گونه ای باشد که به بینایی زندانی موقع کار یا مطالعه صدمه وارد نشود.
۱۲٫ تاسیسات بهداشتی باید کافی و متناسب با نیازهای طبیعی هر زندانی باشد و به گونه ای پاکیزه و مطلوب به آنان ارائه شود.
۱۳٫ تأسیسات حمام کردن و دوش گرفتن باید به اندازه کافی باشد و هر زمانی که هر زندانی نیاز به حمام داشت در اختیار وی گذاشته شود. حمام باید با درجه حرارت مناسب برای هر شرایط آب و هوایی و اقلیمی به دفعاتی که زندانی نیاز داشت، جهت تأمین و حفظ بهداشت عمومی در اختیار وی قرار گیرد.  در صورت کمبود امکانات می توان این تعداد را بسته به فصل و منطقه جغرافیایی تنظیم نمود، اما حداقل یک بار حمام در هفته در آب و هوای معتدل ضروری می باشد.
۱۴٫ همه مکانهایی که توسط زندانی مورد استفاده قرار می گیرد باید به طور مرتب و به درستی حفظ و نگهداری و تعمیر شود و در همه حال ضد عفونی شده و مرتبا تمیز شود.
ادامه دارد…
منبع : گفتمان ایران
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده