مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ آذر ۷, یکشنبه

بیانیه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در نخستین سالگرد تاسیس این جمعیت

در 7 آذر 1388، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، توسط فعالان حق تحصیل و حقوق بشر، فعالیت خود را اغاز کرد. هدف از تشکیل این جمعیت، رفع هرگونه تبعیض در زمینه تحصیل ، به صورت مستقل و با پایبندی به اصول حقوق بشر، در ایران بود. هدفی که از همان ابتدا دسترسی به آن دشوار می نمود اما ناممکن نبود. امروز جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی یک سال از این مسیر دشوار را پشت سر گذاشته است و اعضای آن در شهرهای مختلف کشور و همچنین خارج از کشور، برای رسیدن به هدف اصلی خود، بیش از پیش به نتیجه تلاش های خود امیدوارند.

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، با نام سابق کمیته پی جویی حق تحصیل، اولین نشست سراسری حق تحصیل را در اردیبهشت ماه سال 88 در تهران برگزار کرد. در این مدت با وجود سختی های بسیار و پیمودن راهی پر فراز و نشیب، همچنان فعالیت های جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ادامه دارد.
تهران به عنوان پایتخت ایران و با داشتن بالاترین ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور، همواره آماج شدیدترین فشارها بر دانشجویان بوده است. بسیاری از دانشجویان ستاره دار یا محروم از تحصیل بهایی، در این شهر طعم تبعیض را چشیده اند و هم اکنون تعدادی از آنها در زندان های این مرز و بوم در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در شهر تهران با اعلام مسالمت آمیز بودن فعالیت های خود، از حق قانونی تک تک شهروندان ایرانی در داشتن امکان تحصیل در مقاطع مختلف دفاع می نمایند.
با گذشت یک سال از آغاز فعالیّت جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در شهر اصفهان ، با وجود فشارهای وارده بر اعضای این جمعیت، یورش نیروهای امنیتی به منزل دو تن از اعضا و بازداشت یکی از موسسین آن در اواخر سال گذشته در شهر اصفهان، همچنان فعالیت های جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در این شهر همانند گذشته از طرق قانونی و به شکل مسالمت آمیز ادامه دارد.
اصفهان سالیان دراز، یکی از مراکز فرهنگی و علمی ایران بوده است، اما امروزه این شهر با وجود داشتن دانشگاه های بزرگ ایران، شاهد موارد زیادی ازمحرومیت ها و تبعیضات تحصیلی در دانشگاه های خود می باشد. اخراج دانشجویان از دانشگاه، محرومیت از امکانات مدنی و حتی دستگیری تعداد زیادی از فعّالین دانشجویی و حق تحصیل در سال گذشته در این شهر نمونه ای کوچک از تبعیضاتی است که روند نظام آموزشی را از مسیر صحیح خود منحرف کرده است.
شهر شیراز با داشتن میراث کهن نیز، همواره با تبعیض ها و محرومیت های گسترده ای در زمینه ی حق تحصیل مواجه بوده است. ممانعت از پذیرش واجدین شرایط در دانشگاهها، اخراج های گسترده ی دانشجویان از کلاس های درس، برخوردهای امنیتی و بازداشت فعالین حق تحصیل، تنها بخشی از اقدامات برنامه ریزی شده در راستای نقض حق تحصیل می باشد. موارد مذکور، اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در شیراز را بر آن داشت تا همگام با فعالین سایر شهرها، به منظور رفع این محرومیت ها فعالیت نمایند.
مهاجرت فعالین دانشجویی و حقوق بشر از ایران، یکی دیگر از دردهایی است که سیستم آموزشی کشور به آن آلوده شده است. در طی سالیان دراز، مهاجرت ناخواسته نخبه های علمی کشور به کشورهایی دیگر، برای بهره مندی از سیستم آموزشی کارآمد، داشتن امنیت و احترام، نشان دهنده تبعیضی غیر قابل انکار است.
اعضای جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی در خارج از ایران، با وجود دوری از وطن، برای رفع تبعیضات تحصیلی که آن ها را از کشور خود دور نموده است، در کنار دیگر اعضا و همگام با آنان تلاش می نمایند.
با شروع دومین سال فعالیت، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی همانند گذشته هرگونه تبعیض و گزینش عقیدتی، جنسیتی و ... جهت ورود و ادامه تحصیل در محیط‌ های آموزشی اعم از دانشگاه و مدارس را محکوم می‌نماید و از دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالان ‌مدنی که  برای برقراری جامعه‌ای به دور از تبعیض، دربند به سر ‌می‌برند، حمایت می‌نماید.

با امید جامعه ای عاری از تبعیض

7 آذرماه 1389، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده