مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

پنجاه سال است که معبد بهائی اوگاندا به صورت نمادی از یگانگی و پیشرفت پابرجاست

پنجاه سال است که معبد بهائی اوگاندا به صورت نمادی از یگانگی و پیشرفت پابرجاست

۲۸ دي ۱۳۸۹ (۱۸ ژانویه ۲۰۱۱)
کامپالا، اوگاندا، ۲۷ دی ۱۳۸۹ (۱۷ ژانویه ۲۰۱۱) (سرویس خبری جامعۀ بهائی) – در جشنی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس معبد بهائی در اینجا، قاضی اعظم اوگاندا نقش مداوم این معبد را در اتّحاد دین و تحول اجتماعی ستوده است.
جناب آقای بنجامین جِی. اودوکی به حدود ۱۰۰۰ بازدیدکننده ای که شنبۀ پیش برای جشن گرفتن پنجاهمین سالگرد تأسیس معبد در کامپالا جمع شدند، گفت: «این یادآور چیزهایی ست که باید برای آینده ای بهتر استقرار یابند.»
قاضی اعظم اودوکی که میهمان افتخاری مراسم بود، گفت: «جشن هایی مانند این تذکّر مبارکی به همۀ ماست که نعمت های خود را بشماریم، خدا را در مرکز زندگی خود قرار دهیم و ماهیت تمدن را، در اساس، معنوی بدانیم.»
اولین معبد بهائی قاره – که به «مادر معابد آفریقا» شناخته می شود – بین سال های ۱۹۵۷ و ۱۹۶۰ روی تپّۀ کیکایا در سه مایلی شمال کامپالا ساخته شد.
قاضی اعظم اودوکی، که به یاد می آورد هنگام گشایش معبد، یک دانش آموز در آن شهر بوده، می گوید معبد «اثر چشمگیری بر زندگی کسانی که با آن رابطه داشته اند و از آن دیدن کرده اند» داشته است.
او گفت: «این معبد اقوام متنوع روی زمین را به خود جذب کرده و از درهایش اقوامی که معنویت را درون آن یافته اند، وارد ساخته است،.»

هدفی معنوی و اجتماعی

در ۲۵ دی (۱۵ ژانویه)، شرکت کنندگانی از حدود ۱۸ کشور – از جمله دوازده کشور آفریقایی – برای برنامۀ دعا و آواز دسته جمعی داخل معبد جمع شدند تا مراسم یادبود را بجا بیاورند. در بیرون، بازدیدکنندگان با بعضی از فعالیت های جامعه سازی، که امروزه جامعۀ بهائی ارائه می دهد، آشنا شدند.
قاضی اعظم اودوکی اشاره کرد که «آمیزه ای از رفاه اجتماعی و اقدامات خدماتی است که جهان را دوباره زنده خواهد کرد» و تصدیق نمود که بنیاد مدارس بهائی «بر اصولی اخلاقی استوار است که بر اساس آن کودکانی از نژادها و پیش زمینه های گوناگون روابط پایداری بر اساس اصل یگانگی نوع بشر برقرار ساخته اند.»
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  • حدود ۱۰۰۰ نفر از ۱۸ کشور در جشن های پنجاهمین سالگرد گشایش معبد بهائی کامپالا، اوگاندا،… »
مفهوم معبد بهائی یا مشرق الاذکار، آن گونه که حضرت بهاءالله آن را تصویر کرده اند، نه تنها یک مکان مرکزی برای جلسات دعا و تفکّر را تشکیل می دهد، بلکه به وقتش گستره ای از تسهیلات برای برآوردن نیازهای اجتماعی و آموزشی مردم پیرامون محلّ را نیز شامل خواهد شد.
قاضی اعظم گفت: «فضاهای آموزشی خیلی مهم هستند. آنها شالودۀ توسعه اند. این یک وظیفۀ خیلی مهم اجتماعی برای گروه های دینی است که بتوانند مردم را، به خاطر فقر شدیدی که جوامع با آن روبرو هستند (از جمله نادانی و بیماری)، به تعالی برسانند.»
مشرق الاذکار، در محل خود، مجموعه ای از برنامه های آموزشی، از جمله حلقه های مطالعه برای بزرگسالان و جوانان، و هر یکشنبه چندین کلاس برای کودکان، فراهم کرده است.
اکسان وولدو که کنار معبد زندگی می کند و اغلب در آنجا خدمت می کند، اشاره کرد: «این کلاس ها برای همه است. یکی از چیزهایی که کودکان در این کلاس ها می آموزند، حضور خداوند است. ما داستان هایی دربارۀ پیامبران خدا داریم و این که صفات خداوند چیست و باید چه چیز را پرورش دهیم. و فراتر از آن ما آواز هم داریم، چون موسیقی غذای روح است و همه باید بخوانند و بیاموزند.»
آقای وولدو گفت: «در آینده، فکر می کنم مشرق الاذکار نقطۀ مرکزی و محور خواهد شد و پیرامون آن این مدارس، بیمارستان و از این دست خواهد بود. مردم خواهند آمد و در معبد دعا خواهند خواند و بعد به سر وظایف خود برخواهند گشت. این یک چیز زیباست.»

اتحاد دینی

رابرت بینکیا – یک اوگاندایی دیگر که در مراسم پنجاهمین سالگرد شرکت داشت – اشاره کرد که چطور افراد با هر سنی از برنامه های معبد سود می برند. او گفت: «آنها آزادند در زمانی که برایشان مناسب است وارد شوند و دعا کنند. کودکان، نوجوانان، سالمندان، افراد بالغ، آنها می توانند بیایند تا با هم باشند.»
آقای وولدو اضافه کرد وقتی مردمی از ادیان مختلف – از جمله مسیحی، مسلمان و بهائی – با هم در معبد دعا می خوانند، فضای ویژه ای حاکم است. «معبد نقش بزرگی دارد چون افرادی که نوعی تعصب نسبت به ادیان دیگر دارند، وقتی اینجا می آیند، می بینند که ما همه از کتب مقدسِ متفاوتی دعا می خوانیم. به محض ورود به درون معبد، ما همه به نام خدا یکی هستیم. و این ما را کنار هم جمع می کند.»
در پنجاه سال پیش، ثابت شده که باغ های در حال گسترش معبد هم مکان مورد پسندی برای استراحت و تفکّر بازدیدکنندگان است. برندا امونی¬ین که در کامپالا زندگی می کند، گفت: «وقت مدرسه، دانش آموزان بسیاری را روی تپه در حال مطالعه می بینی. بعضی مردم می آیند و دعا می خوانند. آنها نمازهای خصوصی خود را در روزهای هفته که معبد باز است، در معبد می خوانند. بقیه یکشنبه ها می آیند.»
قاضی اعظم اودوکی از جامعۀ بهائی به خاطر حفاظت از باغ ها تشکر ویژه به عمل آورد. او گفت: «اینها نمایانگر پاکی معنوی برای اتحاد بخشیدن به جهان هستند.»

زمانی برای تفکّر

قاضی اعظم در ادامۀ سخنان خود اظهار داشت برایش جالب توجه بوده که «مادر معابد آفریقا» در اوگاندا ساخته شده است.
قاضی اعظم اودوکی گفت: «من اطلاع دارم که ولیّ دین بهائی از اوگاندا به قلب معنوی آفریقا یاد کرده. این خیلی برجسته است با توجه به این که قلب عضو حیاتی است که خون را به تمام دیگر قسمت های بدن می رساند.»
او گفت: «ما باید سعی کنیم اهمیت نهاد معبد را، و این که چرا این معبد کلّاً موهبتی برای جامعۀ آفریقاست، درک کنیم. ما باید دربارۀ جهانی که پریشان است و نقشی که عدالت باید در سامان دادن به امور دنیا بازی کند و اهمیت نقش بهائیان در ساختن جامعه فکر کنیم.»
او به جمع گفت: «این انتظار خالصانۀ من است که شما به نفوذ مثبت خود بر همۀ کسانی که زیر این سایه می آیند، ادامه دهید و نوع بشر را به ارتفاعات جدیدی از خدمتِ به هدفِ اتحاد و صلح هدایت کنید.»
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده