مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۱, جمعه

هرانا؛ ۷۸۰۰ نقض موردی حقوق بشر، در دی ماه ثبت شد

گزارش تفصیلی نقض حقوق بشر - ویژه دی ماه ۸۹

خبرگزاری هرانا - علی رغم تلاش‌های گستردهٔ واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارشی پیش رو به دلیل شرایط سخت جمع آوری اخبار به هیچ عنوان گزارشی مفصل نیست و تنها روایتی حداقلی از نقض حقوق بشر در ایران در دی ماه سال ۸۹ در کشور است. ذکر این نکته نیز ضروری است که محتمل است زمان وقوع برخی اخبار آمار ذیل مربوط به گذشته باشد و تنها انتشار آن مربوط به محدودهٔ زمانی فوق الذکرباشد.

در دی ماه سال جاری دستکم ۷۸۰۰ نقض موردی حقوق بشر در کشور رخ داده و از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به ثبت رسیده است.
در طول ماه گذشته، بیش از ۶۷۳۷ مورد نقض حقوق کارگران، ۴۲ مورد نقض حقوق دانشجویان، ۱۵۹ مورد نقض حقوق فعالین سیاسی و مدنی در حوزهٔ آزادی اندیشه و بیان، ۱۰۵ مورد صدور، تایید یا اجرای حکم اعدام، ۲۷۳ مورد شکنجه و نقض حقوق زندانیان سیاسی و عادی در زندان‌ها، دست کم ۳۲۰ مورد بازداشت شهروندان به دست نیروهای انتظامی، ۲۶ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت‌های ملی، ۱۲۷ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت‌های مذهبی را شاهد بوده‌ایم.

زندانیان
در طی یک ماه گذشته ده‌ها زندانی سیاسی در زندانهای ایران از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌های خود ممنوع شدند، و ده‌ها زندانی در اعتراض به وضعیت خود و همبندیانشان مجبور به اعتصاب غذا‌ها طولانی مدت شدند که موجب انتقال برخی از ایشان به بهداری زندان شد.

زندانیان بیمار همچنان از حق درمان در زندان و خارج از زندان منع شدند و عدم رسیدگی پزشکی به این زندانیان سیاسی همواره ابزاری برای سرکوب و شکستن روحیه ایشان به کار گرفته شد.

دست کم ده تن از زندانیان سیاسی به دلایل مختلف به سلول‌های انفرادی منتقل شده و ده‌ها تن مورد ضرب و شتم و تهدید و توهین قرار گرفتند.

اندیشه و بیان

در طی یک ماه گذشته دست کم ۴۱ تن از فعالین سیاسی و مدنی در حوزه آزادی اندیشه و بیان بازداشت شدند و ۲۲ تن از فعالین به احکام حبس طولانی مدت محکوم شدند و دست کم ۹ تن احضار و محاکمه شدند و ده‌ها تن از ایشان نیز با قرار وثیقه‌های سنگین به صورت موقت از زندان آزاد شدند.

در تدوام اعمال فشار بر فعالین سیاسی مهدی کروبی و میر حسین موسوی دو تن از رهبران مخالفان ممنوع الخروج شدند و با فرا رسیدن فصل سرما دست کم ۹ کارتون خواب فوت کردند.

ده‌ها وب سایت خبری از سوی کمیته فیلترینگ جمهوری اسلامی فیل‌تر و از دست راس کاربران خارج شد.

مدیر مسئول یک روزنامه به حبس و شلاق محکوم شد، و مدیر مسئول یک روزنامه با تهدید نهاد‌های اطلاعاتی مجبور به استفاع شد سه نشریه از سوی وزارت ارشاد تذکر کتبی دریافت کرده و مدیر مسئول یک نشریه داخلی نیز مجرم شناخته شد.

کارگران

در طی ماه گذشته ده‌ها تجمع اعتراضی از سوی کارگران کارخانه‌ها و صنایع کشور به دلیل دریافت حقوق برگزار شد و دست کم ۳۵۰ کارگر از کار اخراج شدند.

دو فعال کارگری و سندیکایی بازداشت و روانه زندان شدند و یک فعال کارگری به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم و سه فعال دیکر نیز به نهاد‌های اطلاعاتی و قضایی فراخوانده شدند.

رسانه‌های مستقل و دولتی از عدم پرداخت حقوق ده‌ها تولیدی و کارخانه به کارگران خبر دادند و تعطیلی ده‌ها کارگاه تولیدی موجب بیکاری کارگران کشور شده است.

از سوی دیگر صد‌ها کارگر از حق بیمه برخوردار نبوده و دست کم سه کارگر در اثر عدم وجود ایمنی در کار جانباختند.

دانشجویان

در طی ماه گذشته شش فعال دانشجویی بازداشت شدند و دست کم سه فعال دانشجویی مورد محاکمه قرار گرفته و دست کم ۱۰ تن نیز از سوی دادگاه‌های انقلاب با احکام حبس و جریمه نقدی مواجه شدند.

هفده تن از فعالین دانشجویی و دانشجویان دگر اندیش از سوی کمیته‌های انضباطی با محرومیت از تحصیل مواجه شدند.

اقلییت‌های مذهبی

در طی ماه گذشته ۸۴ تن از شهروندان به دلیل اعتقادات مذهبی بازداشت شدند، دست کم شش نفر مورد محاکمه قرار گرفتند

ده‌ها تن احضار، تهدید و تطمیع شده و یک تن نیز از محل کار خود اخراج شد.

در شهر رفسنجان اعمال فشار بر بهائیان از طریق آتش زدن محل کسب ایشان توسط نیروهای خودسر ااز جمله وقایع مهم در این حوزه بوده است.

اقلییت‌های قومی

در طی ماه گذشته ۵ تن از فعالین هویت طلب آذری و اکراد ایرانی از سوی مقامات امنیتی بازداشت شدند

چهار تن از این شهروندان با احکام حبس طویل المدت مواجه شدند و دست کم سه تن احضار و مورد محاکمه قرار گرفتند و در این بین دست کم دو شهروند بلوچ و کرد در اثر تیر اندازی جانباختند.

فرهنگی

در طی ماه گذشته و در حوزه فرهنگی یک کارگردان به دادسرا احضار شد و اجرای یک تا‌تر متوقف شد و عوامل خود سر به دو فیلم ساز دانشجو حمله کردند.

دست کم پنج فعال فرهنگی بازداشت شدند و دست کم چهار کتاب با عناوین مختلف مجوز نگرفته و ممنوع الچاپ و یا سانسور شدند.

اعدام

در طی ماه گذشته ۷۹ نغر اعدام شدند و برای ۲۶ نفرحکم اعدام صادر شد و در این بین هفت تن از اعدام شدگان از زندانیان سیاسی و امنیتی بودند و دو تن از زندانیان که محکوم به اعدام شدند نیز از زندانیان سیاسی هستند.

حکم شلاق یک نفر در ملا عام اجرا شد و برای دو شهروند مشهدی حکم قطع عضو از سوی دستگاه قضایی صادر شد.

 
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده