"So powerful is the light of unity that it can illuminate the whole earth."
Bahá'u'lláh
نص های بسيار زيبای بهايی درباره امتحانات الهيّه
حضرت بهاءاللّه ميفرمايند :
١ – ” امتحانات الهيّه هميشه در ما بين عباد او بوده و خواهد بود تا نور از ظلمت و صدق از کذب و حقّ از باطل و هدايت از ضلالت و سعادت از شقاوت و خار از گُل ممتاز و معلوم شود چنانچه فرموده ” الم اَحَسِبَ النّاسُ اَن يُترَکُوا اَن يَقُولُوا اَمَنّا وَ هُم لاَ يُفتَنُونَ “(*)”٠
( ص ٧ کتاب مستطاب ايقان )
( * ) آيه اوّل سوره عنکبوت
٢ – ” بلی اينگونه امور که سبب وحشت جميع نفوس است واقع نميشود
مگر برای آنکه کلّ بمحک امتحان اللّه در آيند تا صادق و کاذب از هم تميز
و تفصيل يابد … ” ٠
( ص ٤٠ کتاب مستطاب ايقان )
٣ – ” و همين امورات را که مغاير انفُس خبيثه و مخالف هوای ناس است
حضرت ربّ العزّة محک و ميزان قرار داده و بآنها امتحان ميفرمايد عباد
خود را و تميز ميدهد سعيد را از شقی و معرض را از مقبل ” ٠
( ص ٥٩ کتاب مستطاب ايقان)
٤ – ” و اينکه بعضی از افتتانات و امتحانات لغزيده و ميلغزند آن نفوس
فی الحقيقه باينمقام فائز نشدهاند . مثلاً اگر شخصی ندای ورقا را فی
الحقيقه استماع نمايد البتّه به نعيق حيوانات از او ممنوع نشود .
در اينمقام کلمه ای از مصدر فضل و مطلع رحمت کبری بر تو القا مينمائيم
تا از اعراض و اغماض عباد و من فی البلاد و امتحانات قضائّيه و
افتتانات مُحدثه از صراط احديّه باز نمانی و به دوام مُلک و ملکوت
بر امر و حُب مالک جبروت ثابت و مستقيم مانی و آن کلمه ايست
که لَم و يَزَل و لاَ يَزاَل در کتب الهيّه ظاهراً و باطناً بوده و آن اينست
که ميفرمايد يَفعَلُ اللّهُ مَا يَشَاءُ وَ يحکُمُ مَا يُريِدُ اگر نفسی بعرفان
حقّ فائز شد و او را يَفعَلُ مَا يَشَاءُ وَ يَحکُمُ مَا يُرِيدُ فی الحقيقه دانست
ديگر از هيچ فتنه ممنوع نشود و از هيچ حادثه مضطرب نگردد .
اوست شارِب کأس اطمينان و اوست فائز بمقام ايقان طُوبَی
لِمَن شَرِبَ وَ فَازَ وَ وَيلُ لِلمُبعِديِنَ “
( ص ١٦٠ مجموعه اقتدارات )
٥ – ” زينهار از افتتان و امتحان الهی آسوده نشويد و در کلّ حين پناه بخداوند
متعال برده که شايد اليوم از صراط واضح منحرف نشويد و نلغزيد فطوبی
للثّابتين چه که امتحان برای کلّ بوده و خواهد بود و احدی از کمندش خارج
نه اِلّا مَن شَاءَ رَبّکَ اگر نسيم عدلش مرور نمايد صدهزار جوهر نور را در ظلمت
نفس و هوی مشاهده نمائی و اگر نسيم فضلش هبوب فرمايد صد هزار
هياکل فانيه را بمقرّ عرش باقيه ملاحظه کنی “
( ص ٦٧ ج ٧ مائده آسمانی ط ١٢٩ بديع )
٦ – ” در احيان هبوب ارياح امتحان ، عاشقان ِ جمال رحمن از اهل خسران
ممتاز ميشوند و نفوسی که در اين ايّام مستقيمند ازاهل جنّت عنداللّه
مشهود و مذکورند “
( ص ٢ – ٢١ ج ٤ مائده آسمانی ط ١٢٩ )
٧ – ” لَم يَزَل هبوبات ارياح افتتان و امتحان از مشرق عدل رحمن در مرور بوده
و خواهد بود تا تفصيل دهد مُعرض را از مُقبل ولکن طوبی از برای نفوسيکه
در حين هبوب مضطرب نشوند ” .
( ص ٢٢ ج ٤ مائده آسمانی ط ١٢٩ بديع )
حضرت عبدالبهاء ميفرمايند :
١ – ” چون بديده بصيرت ملاحظه نمائی ذرّات کائنات در موقع امتحانست تا چه
رسد بانسان علی الخصوص اهل ايمان . تفاوت در اينست که از امتحانات
وارده نور مبين در جبين مخلصين برافروزد و ضعفاء چون در دام بلا گرفتار
گردند ناله و حنين بلند کنند و هر روز اسير صد هزار شُبُهات گردند “.
( ص ١٣٣ ج ٩ مائده آسمانی ط اوّل )
٢ – ” از امتحانات هيچ محزون مگرديد زيرا امتحان و افتتان حصار اشرار و سبب
ظهور کمالات ابرار است لهذا بايد بسيار ممنون و خوشنود بود چه که مقصد از
ظهور نور مبين تربيت نفوس مبارکه است و اين جز بامتحانات الهيّه ممکن نه
اگر امتحانات الهيّه نبود ابداً نفوس تربيت نميشدند بلکه جميع مستغرق بحر
هوی و هوس ميماندند چون شدائد امتحان بميان آيد نفوس منقطع گردند
و منجذب بحقّ و متوجّه اِلَی اللّه و متخلّق باوصاف رحمانی و مستمدّ
از فيوضات آسمانی شوند ” .
( ص ٢٦ ج ٥ مائده آسمانی ط ١٢٩ )
٣ – ” الطاف جمال غيب مِن دون شبهه و ريب شامل دوستانست ولی
آزمايش و امتحان نيز شديد است قسم بالطاف رحمن رحيم که استخوان
عبدالبهاء از خوف امتحانات جمال ابهی ميگدازد و روح و قلب و جانش
مضطرب ولی اميد از عنايت آن محبوب مجيد است که اين عبد و دوستان
را نا اميد نفرمايد و نجات بخشد “
( ص ١٣٧ ج ٥ مائده آسمانی )
٤ – ” قوّه امتحان شديد است و سطوت افتتان عظيم ،
کوه کاه گردد و جبل خردل شود”
( در مناجات ص ٨٠ ج ٣ مناجاتهای حضرت عبدالبهاء )
٥ – ” در يوم امتحان ضعفاء بکلّی متزلزل گردند و منصرف شوند
و اقوياء که قوّت روح دارند بر قوّت بيفزايند “٠
( ص ٧٧ ج ٣ مکاتيب )
٦ – ” بر خوان رنگين و شهد و انگبين و باده خلّار و جام سرشار هر کس
بنده پروردگار است . عبوديّت حقّ در زير اغلال و زنجير و تير
و شمشير ثابت و محقّق ميشود “٠
( ص ٣٧ ج ٥ مائده آسمانی ط ١٢٩ بديع )
حضرت وليّ امراللّه ميفرمايند :
١ – ” امتحان مفتاح عزّت ابدی است شجره امراللّه به رنج و محنت
مستظلّين و دلدادگان و خون شهدا نشو و نما نموده و بارور گرديده “٠
( ص ١٥ ج ٣ توقيعات مبارکه سالهای ٤٨ – ١٩٢٢ )
٢ – ” امر عظيم است عظيم و حوادثش بس خطير و جسيم صَر صَر امتحانش
شديد است و صراطش اَحَدّ از سيف حديد جز جبال باذخه واطواد شامخه
مقاومت ريح عقيم نتواند و جز اَقدام ثابته مستقيمه از اين منهج قويم نگذرد
شعله انقلابش شرربار است و صاعقه قهرش اشدّ از لهيب نار اَلنّاس ُ هُلَکَاءُ
اِلّا المُؤمِنُونَ وَ اَلمُومِنُونَ هُلَکَاءُ اِلّا اَلمُمتَحِنُونَ وَ المُمُتَحِنُونَ هُلَکَاءُ اِلّا
اَلمُخلِصُونَ وَ المُخلِصُونَ فِی خَطَرِ عَظِيمٍ “
(ص ١٦٦ ج ٢ توقيعات مبارکه )
٣ – ” صَر صَر امتحانات متتابعه شديده را مقاومت نمايند و از هبوب عَواصِف
بلايا و رزاياء متواليه در داخل و خارج پريشان و اندوهگين و مأيوس و متزلزل
نگردند ” ٠
( ص ٢٤٢ج ٣ توقيعات مبارکه )
٤ – ” ابتلائات و امتحانات و افتتانات بعضی اوقات مواهب الهيّه هستند که در
خفا بما ارزانی گرديده و بما ميآموزند که بيشتر بخداوند ايمان و اعتماد داشته
و باينوسيله باو تقرّب جوئيم “
(ص ١٤ نمونه حيات بهائی )
٥ – ” هر قدر امتحانات و مشکلات زياد باشد بايد بر مراتب ايمان و توجّه شما
باين امر بيفزايد زيرا بوسيله امتحانات و افتتانات مکرّر خداوند بندگان خويش
را آزمايش ميکند بنا براين بايد مشقّات و امتحانات را بمنزله برکت الهی دانست
که باين صورت ظاهر ميشود و بمثابه فرصتی شمرد که بوسيله آن ميتوان
آگاهی کاملتری در باره اراده و مقصد الهی بدست آورد ” ٠
( ص ٧ – ١٦ نمونه حيات بهائی )
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد