مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

افزایش فشار بر بهائیان در ایران

خبرگزاری حقوق بشر ایران - رهانا دو بازداشت و یک محکومیت و یک احضار برای شهروندان بهایی ساکن ایران، آخرین موارد فشار جمهوری اسلامی بر این افراد است.
در ادامه روند رو به افزایش آزار و اذیت بهاییان مازندران، مهین تاج روحانی از شهروندان بهایی ساری در روز شنبه یازده دی ماه دستگیر شد.
به گزارش رهانا این دستگیری توسط مامورین امنیتی شهرستان ساری و پس از جست و جوی کامل منزل وی انجام پذیرفت.
پیش از این نامبرده طی تماسی تلفنی در بیست و هشتم آذرماه به ستاد خبری وزارت اطلاعات فرخوانده شده بود و بهانه احضار وی نیز چنین عنوان شده بود که به علت نداشتن سند سیم کارت موبایل برای پاسخ به برخی سوالات در محل ستاد خبری اطلاعات حاضر شود از آنجا که ادعای این مسئولین خلاف واقعیت بوده و موبایل وی دارای سند بوده ونیز احضار او به طور شفاهی و غیر رسمی صورت گرفته، وی به ستاد خبری مراجعه نکرده اما به علت عدم حضور یافتن هم او و هم همسرش آقای موفقی مورد تهدید قرار گرفتند.
این تهدید در روز چهارم دی ماه هشتاد و نه، جنبه عملی به خود گرفت و هفت نفر از مامورین وزارت اطلاعات ساری با برگه بازرسی منزل، به خانه مهین تاج روحانی یورش برده و اقدام به تفتیش منزل و نیز ضبط برخی وسایل نظیر کتب و عکس های مربوط به آیین بهایی، کیس کامپیوتر، رسیور و دیش ماهواره و نوارهای کاست و سی دی های فرزندان خانواده کردند.
این مامورین همچنین به زور از وی تعهدی گرفتند که باید در هشتم دی ماه خود را به ستاد خبری اطلاعات معرفی کند.
آغاز محکومیت آرتین غضنفری شهروند بهایی
یک سال از دستگیری اولیه این شهروند بهایی می‌گذرد و آرتین غضنفری که در ۱۳ دی ماه سال گذشته به همراه نه شهروند بهایی دیگربه زندان اوین منتقل شد، اینک باید دوران حبس خود را آغاز کند. اگرچه سیزده دی ماه، تاریخ شروع محکومیت وی در نظر گرفته شده است ولی به علت بیماری حاد ریوی که سوغات سال گذشته اوین و رجایی شهر این جوان بود، یک ماه به تعویق افتاد و در واقع با درخواست وی مبنی بر مداوای بیماری ریوی تا ماه آینده موافقت به عمل آمد.
آرتین غضنفری پس از حوادث عاشورای سال گذشته توسط نیروهای امنیتی شهر تهران دستگیر شد. منزلش مورد تفتیش قرار گرفت. همسر وی ژینوس سبحانی نیز همزمان با او بازداشت شد. مدتها انفرادی و بیخبری، خانواده و اطرافیان او را در تشویش فراوان باقی گذارد. وی حتی اجازه نیافت در تعطیلات نوروزی در کنار خانواده خود باشد و در چهارده فروردین ماه سال جاری و پس از سه ماه محبوسیت در اوین و رجایی شهر به مدت یک هفته آزاد شد و بار دیگر تا بیست و نه فروردین ماه در اوین نگهداری شد و در نهایت با قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی آزاد گردید. دادگاه وی در همان فروردین ماه برگزار شد و نامبرده به یک سال حبس تعزیری محکوم گردید.
بیماری ریوی وی که پس از نزدیک به یک سال، درمان نشده است، حکایت از شرایط دشوار و غیر بهداشتی زندان های اوین و رجایی شهر دارد.
بازداشت مسرور فضلی، شهروند بهایی
مسرور فضلی، شهروند بهایی ساکن ارومیه روز جمعه ۱۰ دی‌ماه بازداشت شده است.
این در حالی است که پیش از این در تاریخ هفت دی‌ماه نیز شیوا کریمی، حمیرا پرویزی و نوید مرغی، سه تن از شهروندان بهایی ساکن ارومیه پس از یورش نیروهای امنیتی، تفتیش منزل و توقیف برخی وسایل بازداشت شده بودند.
گفتنی است در هفته‌های اخیر، فشارهای امنیتی بر روی شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور شدت گرفته است. در همین راستا، از ابتدای دی ماه تا کنون، مهین تاج روحانی، رویا قنبری در ساری و ادیب حق پژوه در شیراز، پس از تفتیش منازلشان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و شعله طائف، شهروند بهایی ساکن سمنان، جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری فراخوانده شد.
انیسا صفاریان، دانشجوی بهایی اخراجی دانشگاه علم و صنعت در بابلسر، نیز پس از تفیش منزل و توقیف وسایل شخصی‌اش، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد که تا کنون تنها یک بار موفق به تماس تلفنی با خانواده اش شده است.
فواد خانجانی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، فؤاد خانجانی در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ پس از احضار و معرفی خود به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، این شهروند بهایی پیشتر در ١١ اسفند ١٣٨٨ به وزارت اطلاعات فراخوانده شده بود و دو بار دیگر نیز دستورهاى مشابهی دریافت کرده بود.
این دانشجوی محروم از تحصیل، پیشتر به علت اعتقاد به دیانت بهایی از سازمان مدیریت صنعتی در اصفهان اخراج شده بود.
فؤاد خانجانی پسر علاءالدین خانجانی، که پیش تر بازداشت شده بود و برادر لوا خانجانی(مبشّر) که به دو سال حبس تعزیری محکوم گردیده و نوۀ جمال الدین خانجانی یکی از هفت مدیر سابق جامعه‌ی بهاییان ایران است.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده