مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

تشویق جوانان به شرکت در کنکور سراسری


تفكر و تعمق در آثار بهائي، نشانگر اهميت فوق العاده اين آئين به كسب علم و دانش است. آنجا كه مي فرمايند:" علم به منزله جناح است از براي وجود و مرقات است از براي صعود. تحصيلش بر كل لازم. . . في الحقيقه كنز حقيقي از براي انسان علم اوست و اوست علت عزت و نعمت و فرح و نشاط و بهجت و انبساط. . .". ( حضرت بهاءالله، لوح ابن ذئب)
با عطف توجه به نظرگاه ديانت بهائي درباره لزوم تحصيل براي هر فرد انساني، هميشه ايام شاهد آن بوده ايم كه تا چه حد پيروان اهل بهاء به اين اصل مهم توجه نشان داده اند و كسب علم را از اعظم اهداف خود در زندگي قرار نموده اند و در اين راه از هيچ اقدامي براي كسب تحصيل خود و فرزندان اين سرزمين دريغ نكرده اند. مثال هاي بارز اين اقدامات را در صفحات تاريخ مرور مي كنيم. آن زمان كه اولين مدرسه در ايران به همت بابيان راه اندازي شد و يا مثالهايي از اولين مدارس بهائي در ايران و يا تاسيس مؤسسات آموزش عالي و علمي توسط جامعه بهائي بعد از محروميت از تحصيل در دانشگاه هاي ايران.
مولاي مهربان حضرت عبدالبهاء دانش را از اعظم مواهب الهي مي دانند و لزوم كسب علم و ترويج آن را گوشزد اهل بهاء مي فرمايند :" . . . اعظم مواهب يزدان پاك، دانش و دانايي است . . . پس بايد احباي الهي چنان شوق و همتي در ترويج علم و عرفان و معارف مبذول دارند كه در اندك زماني طفلانِ دبستانِ اديبانِ انجمنِ علم و عرفان شوند. اين خدمت به آستان يزدان است و از اوامر قطعيه حضرت رحمن".(مجموعه آثار مباركه درباره تربيت بهائي، صفحه 57)
با توجه به اهميت اين اصل مهم جاي بسي تاسف كه قريب به سي سالي مي شود كه ما پيروان اين آئين مقدس از تحصيل آموزش عاليه در اين سرزمين - كه از حقوق مسلم هر فرد انسانيست- محروم گشته ايم. اين در حاليست كه با مروري ديگر بر صفحات تاريخ سرزمين مان بالا بودن ميزان افراد تحصيلكرده و موفق جامعه كوچك بهائيان در مقايسه با افراد تحصيلكرده در ايران را مشاهده مي كنيم و اين خود نشانگر آنست كه اين محروميت چه پيامدهايي را براي بهائيان در ايران در برداشته است.
اما در كنار تائيدات حضرت بهاءالله كه هميشه شامل حال پيروانش بوده و خواهد بود، همت و پشتكار آن عزيزان نيز گشاينده درهاي ديگري براي كسب موفقيت و پيشرفت در زمينه دانش بوده است. همانطور كه ذكر شد، بهائيان پس از محروميت از تحصيل از پا ننشسته و نااميد نگشته و در جامعه كوچك خود با وجود كمبود امكانات لازم شروع به تاسيس مؤسسات آموزش عالي و علمي كرده و بار ديگر علاوه بر توجه به كسب علم و دانش، اتحاد و همبستگي خود را نشان دادند. در اين راستا بارها و بارها شاهد و ناظر پيشرفت و موفقيت هاي چشمگيرعزيزانمان در اين مؤسسات بوده ايم.
تا آنكه به دنبال تظلم خواهي هاي قابل توجهي كه در طول اين سال ها توسط جامعه بهائيان در زمينه احقاق حق تحصيل صورت گرفت، در سال 83 روزنه اي از اميد براي ورود به دانشگاه هاي دولتي و رسمي ايران براي بهائيان باز شد و هر سال اين روزنه به همت و پشتكار عزيزانمان و شركت در آزمون هاي ورودي، شكاف بيشتري نيز پيدا مي كند و نهايتا مي بينيم كه درهاي اميد بيشتري به سوي ما گشوده مي شود.
آنچه مسلم است اينست كه همت و پشتكار هر كدام از ما در هموار شدن اين مسير نقش بسزايي ايفا مي كند. همواره به خاطر داشته باشيم كه از وظائف مهم هر دولت در يك جامعه تامين حقوق فرهنگي افراد آن جامعه است و بعد از حدود سي سال محروميت از تحصيلات عاليه، ما موفق بر آن گشته ايم كه از اين حق مسلم دوباره بهره مند شويم. پس در حفظ و بهره مندي آن كمر همت بربنديم و ديگر عزيزانمان را نيز تشويق و ترغيب به كسب آموزش عاليه كنيم و با تلاش براي ورود به دانشگاه ها، بار ديگر حضور گرم خود را در كنار هم وطنانمان فارغ از تعصبات مذهبي نشان دهيم و جامعه خود را به هدف تعيين شده آموزش و پرورش از نظر سازمان ملل يعني آماده ساختن انسانها براي ايفاي نقش سودمند و سازنده در يك جامعه آزاد نزديك كنيم.
لازم به يادآوريست كه تاريخ شركت در آزمون ورودي دانشگاه هاي دولتي تا 12 دي ماه تمديد شده است. از اين فرصت با ارزش استفاده كنيم و جوانانمان را نيزبراي شركت در آن تشويق نماييم و بار ديگرعلاوه بر توجه به اين اصل مهم، همبستگي و اتحاد خود را در اين مسير نشان دهيم. موفق و پاينده باشيد.

    
 
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده