طرح واصلان
هوشنگ فنائیان 9/10/1389
برای شناخت ؛ مراحلی در عرفان بیان شده که در آثار حضرت بهاءالله ما شاهد دو اثر هفت وادی و چهار وادی هستیم و بعد تبیین حضرت عبدالبهاء در اینکه شناخت ما شناخت به ذات نیست و تنها به شناخت عوارض و خصوصیات و صفات است .
حال ما اگر بخواهیم در وادی طلب خود را محک زده ببینیم که مرکب این وادی که صبر است در ما این صبر آیا عارضه ای سطحی است یا جزء خصوصیات ماست یا جزء صفات لاینفک ما شده است و ما صبوریم و صبر را مجدد نگاهی دیگر انداخته ببینیم که این صبر صبری ناشی از کدامیک از مراحل نفس است ؛ نفس لوامه یا نفس راضیه ؟ ؛ آیا صبر ما از عقل ناشی شده و کدام یک از مراحل عقل ؟آیا روح ما بر آن صحه می گذارد؟ و کدام جنبه و جهت روح ؟ و یا این صبر به مرحله ای رسیده که ما از این صبر در خود عین وصال می دانیم ؟
یا در وادی عشق که مرکب آن درد است ؛ چگونه می توانیم تحلیل نمائیم که ما این درد را چگونه تحمل می کنیم و آیا این درد و رنج را خواهانیم؟ یا فقط می خواهیم از آن بگذریم تا به مراحل دیگر برسیم و آیا امکان گذشت از آن هست ؟
این مقدمه ای کوتاه بر این طرحی است که به نام و یاد واصلان حق به نام طرح واصلان به ابتکار شخصی نگارنده آغاز می شود و دست یاری از جمیع اهل عرفان و عشق و تفکر دارم تا به تدریج در جهت پربارتر کردن آن به تامل و تفکر برآن بپردازیم شاید روزی سببی شود بر شناخت عمیق تر از محبوب ما
ادامه دارد
هوشنگ فنائیان 9/10/1389
برای شناخت ؛ مراحلی در عرفان بیان شده که در آثار حضرت بهاءالله ما شاهد دو اثر هفت وادی و چهار وادی هستیم و بعد تبیین حضرت عبدالبهاء در اینکه شناخت ما شناخت به ذات نیست و تنها به شناخت عوارض و خصوصیات و صفات است .
حال ما اگر بخواهیم در وادی طلب خود را محک زده ببینیم که مرکب این وادی که صبر است در ما این صبر آیا عارضه ای سطحی است یا جزء خصوصیات ماست یا جزء صفات لاینفک ما شده است و ما صبوریم و صبر را مجدد نگاهی دیگر انداخته ببینیم که این صبر صبری ناشی از کدامیک از مراحل نفس است ؛ نفس لوامه یا نفس راضیه ؟ ؛ آیا صبر ما از عقل ناشی شده و کدام یک از مراحل عقل ؟آیا روح ما بر آن صحه می گذارد؟ و کدام جنبه و جهت روح ؟ و یا این صبر به مرحله ای رسیده که ما از این صبر در خود عین وصال می دانیم ؟
یا در وادی عشق که مرکب آن درد است ؛ چگونه می توانیم تحلیل نمائیم که ما این درد را چگونه تحمل می کنیم و آیا این درد و رنج را خواهانیم؟ یا فقط می خواهیم از آن بگذریم تا به مراحل دیگر برسیم و آیا امکان گذشت از آن هست ؟
این مقدمه ای کوتاه بر این طرحی است که به نام و یاد واصلان حق به نام طرح واصلان به ابتکار شخصی نگارنده آغاز می شود و دست یاری از جمیع اهل عرفان و عشق و تفکر دارم تا به تدریج در جهت پربارتر کردن آن به تامل و تفکر برآن بپردازیم شاید روزی سببی شود بر شناخت عمیق تر از محبوب ما
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد