مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

دگر اندیشان مذهبی را آزاد كنید


دادن حكم اعدام برای یوسف ندرخانی  و زندانهای طولانی برای رهبران بهائی نشانه كاهش تحمل مذهبی  در بین حاكمان جمهوری اسلامی است و باید منتظر عواقب بیشتر این سیاست باشیم     .  

در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب دهم دسامبر ۱۹۴۸ آمده است :  شناسائی حیثیت ذاتی كلیه اعضای خانواده بشری و حقوق یكسان و انتقال ناپذیر آنان اساس آزادی و عدالت و صلح در جهان را تشكیل میدهد ، ماده ۱۸ این میثاق حقوق انسانی نیز به صراحت تاكید میكند كه :
هركس حق دارد از آزادی فكر ، وجدان و مذهب بهره مند شود . این حق متضمن آزادی اظهار عقیده و ایمان میباشد و شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است . هركس میتواند از این حق منفردا یا به گونه جمعی ، به طور خصوصی و عمومی ، برخوردار باشد .
علاوه بر این اصل سایر اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر هم هرگونه آزار و ممنوعیت برای صاحبان اندیشه را ضالمانه و غیر قانونی میدانند . با وجود چنین صراحت فوق العاده ای كه قوانین بین المللی از خود نشان میدهند امروز در كشور ما دیده میشود كه علاوه بر پیروان ادیان به رسمیت شناخته شده  زردشتی ، یهودی و مسیحی  كه به شدت مورد هجوم قرار میگیرند ، به غیر از آنها دگر اندیشان مذهبی  نیز تحت سرسختانه ترین حملات حاكمیت هستند .
دگر اندیشان دربند
اكنون حدود ۳۰ ماه است كه خانمها فریبا كمال آبادی و مهوش ثابت و آقایان جمال الدین خانجانی ، عفیف نعیمی ، سعید رضائی ، بهروز توكلی و وحید تیز فهم اعضای برجسته جامعه بهائی ایران بدون هیچ جرمی در زندان به سر می برند و همه به خوبی میدانند كه آنها فقط بخاطر عقاید مذهبی متفاوتشان در زندان هستند و هیچ جرم دیگری ندارند .
علاوه بر این افراد ، نزدیك به یك سال است آقای یوسف ندرخانی و همفكر دیگر ایشان آقایان بهروز خانجانی  كه از دگر اندیشان مذهبی پیرو ویلیام برانهایم ۱ واعظ آمریكائی هستند نیز در زندان به سر میبرند ویكی دیگر از این تیم به نام بهنام ایرانی هم به تازگی موقتا آزاد شده است . از سوی دیگر  با انتشار متن حكم اعدام صادره از دادگاه درباره یوسف  ندرخانی۲ جان ایشان در تهدید جدی و آنی قرار دارد.
افزون بر این ۱۰ نفر ، تعدادی از رهبران دراویش صوفیه كه خود را مسلمان میدانند هم اكنون یا در زندان هستند یا به شدت تحت حفاظت خانگی قرار دارند . منابع خبری مختلف اعلام كرده اند كه جان آقای بروجردی كه او نیز یك آخوند مسلمان شیعه دگراندیش است و مدتها پیش به حبس افتاده هم در خطر قرار دارد .
وظایف مسیحیان
ضمن اینكه مطابق اعتقادات پیروان عیسی مسیح نباید كسی را فقط به خاطر ابرازهر عقیده ای مورد اذیت و آزار قرار داد ، باید توجه داشت كه پیروان مذاهب و عقایدی كه در بین مردم جهان از جمعیت كمتری برخوردارند ، اتفاقا باید بیشتر مورد حمایت مجامع حقوق بشری و پیروان راه آزادی قرار گیرند .
اینكه بطور مثال ما مسیحیان از لحاظ عقیدتی نقطه اشتراك فكری با بهائیان نداریم ، یا با یهودیان درگیر مباحث دینی جدی هستیم ،  یا اعتقادات پیروان برانهایم و مورمونها و شاهدان یهوه را درك ناقص  و نادرست از آموزه های مسیحی و كتاب مقدس میدانیم ، یا نمیتوانیم با عقاید زرتشتیان و صائبین و دراویش موافقت كنیم و اعتقادات اسلامی اهل سنت و شیعه را قبول نمائیم ، هیچكدام اینها دلیل نمیشود كه ما مخالفت خود را با اذیت و آزار پیروان این عقاید فكری و مذاهب گوناگون  اعلام نكنیم و خواهان توقف و پایان زندان و سایر محدودیتها برای آنها نشویم .
درس گرفتن از سایر جوامع بسیار در این راه به ما كمك میكند . بطور مثال سالها در آمریكا و اروپا همه دگر اندیشان مذهبی كه با عقاید پذیرفته شده توسط اكثریت  یعنی مسیحیت همخوانی ندارند نه تنها از سوی حكومت مورد تعقیب و آزار قرار نمیگیرند بلكه به آنان در برخی موارد موقعیتهای بهتری نیز برای ابراز عقایدشان داده میشود . مورمونها و شاهدان یهوه به اضافه دهها گروه و دسته كوچك و ناشناخته درست از همان حقوق قانونی برخوردارند كه مسیحیان پروتستان و كاتولیك دارند.
یا در اروپا مسلمانان و بودائیان از هر نوعش كه باشند درست از همان حقوقی برخوردارند كه مسیحیان نیز برخوردارند . با جرات میتوان گفت در بسیاری از موارد چه بسا بیشتر  و بهتر از مسیحیان  حقوق آنها رعایت میشود . در حالیكه در انگلیس و اكثر كشورهای آزاد اروپائی برای ساخت معابد بودائی و مساجد اسلامی توسط دولتها سوبسید پرداخت میشود ، چنین مزایائی به كلیسا های مسیحی  معمولا تعلق نمیگیرد . اگر تازه یك یا دو كشور اروپائی حضور با حجاب اسلامی در مدارس و دانشگاههای دولتی را ممنوع كرده اند ، حضور با لباسهای متداول زنان روحانی كاتولیك سالهاست در این اماكن ممنوع است .
مثالهای از این دست زیاد است . از همه هموطنان پیرو عیسی مسیح این انتظار وجود دارد كه ضمن پایبندی به آنچه درست میدانند و به آن ایمان دارند  و تلاش برای آزادی مسیحیان ، یكصدا خواهان رفع ظلم و آزادی همه دگر اندیشان مذهبی از زندانها بشوند واز  حقوق اساسی آنها نیز حمایت كافی بكنند .
یادمان باشد كه : .......از روی میل و رضا خدمتگزار همه كس شده ام تا ایشان را به سوی مسیح حمایت كنم  . .... زیرا  به عنوان یك مسیحی باید مطیع احكام خدا باشم و آنچه را درست است انجام دهم . بنابر این ، همرنگ آنان میشوم تا بتوانم به سوی مسیح هدایتشان كنم  ( رساله اول قرنتیان  فصل ۹ آیات ۱۹ تا ۲۲) .

پی نوشتها :
۱ - ویلیام برانهایم ۱۹۰۹ تا ۱۹۶۵ تكزاس  ، آمریكا – واعظ توانای مسیحی كه بسیار توسط خداوند برای نشان دادن معجزات و شفا مورد استفاده قرار گرفت . او بعدها با بیان تعلیمات انحرافی با بسیاری از مسیحیان درگیر شد . از جمله او ترینیتی یا نظریه یگانگی مركب خداوند را رد میكرد و میگفت پدر ، پسر و روح القدس همه یكی هستند كه در سه نقش با سه ماسك متفاوت  بسته به نیازظاهر میشوند . او به همین دلیل تعمید در آب  به نام پدر و پسر و روح القدس را نیز  رد میكرد . پیروان او با استناد به آیه ای در كتاب ملاكی او را ایلیای نبی میدانند كه دوباره ظهور كرده بود . برانهایم سرانجام در یك تصادف اتومبیل در سن ۵۶ سالگی از دنیا رفت . پیروان او مكاشفات و تعالیم عجیبی را به او نسبت میدهند كه باعث جدائی میان آنها و بدنه اصلی كلیسای پروتستان پنطیكاستی شده است . هرچند آنها خود را مسیحی پروتستان میدانند ولی بسیاری از دكترینهای  اصلی مورد توافق پروتستانها را مردود میدانند . آنها خود را مسیحیان غیر تثلیثی هم مینامند .
۲ – در بیشتر رسانه ها از آقای یوسف ندرخانی به نام كشیش یوسف ندرخانی نام برده شده است  .
******************
http://www.fcnn.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2455:2010-12-03-21-50-56&catid=113:2009-12-05-06-37-57&Itemid=489
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده