مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ آذر ۲۳, سه‌شنبه

ریاست حراست اداره ی کل آموزش و پرورش اصفهان خطاب به دانش آموزان بهایی اخراجی،«شما حق اعتراض و صحبت ندارید»


جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی -  دانش آموزان بهایی اصفهان همچنان با تبعیض تحصیلی که به صورت سیسیتماتیک بر آنان اعمال می شود، دست و پنجه نرم می کنند. سال جاری تحصیلی برای دانش آموزان بهایی اصفهان، سالی مملو از تبعیض و نا برابری بوده است.
به گزارش جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی با شروع ثبت نام دانش آموزان بهایی، موج جدیدی از تبعیض نسبت به آنان آغاز شد. طبق مادر یکی از این دانش آموزان، هنگامی که ایشان جهت ثبت نام دختر هایشان اقدام نموده ، با تعهد نامه ای مواجه گردیده که به گفته ی ایشان: «این تعهد نامه خلاف قانون بود و آزادی فرزندانم را سلب می کرد.»
متن تعهد نامه به صورت زیر بوده است :
«بند اول : اینجانب تعهد می نمایم که در محیط آموزشی و خارج از آن ، فعالیتی مبنی بر تبلیغ نداشته باشم. در غیر اینصورت اخراج خواهم شد.
بند دوم : اگر در محیط آموزشی ، آموزگار یا شخص دیگری اظهاراتی نمود که خلاف عقاید اینجانب بود و یا مناسبتی با عقاید اینجانب نداشت ، موضوع را محرمانه با مدیر آموزشگاه مطرح نماید.»
هنگام ثبت نام یکی از فرزندان این خانم در شهریور ماه سال هشتاد و نه، مدیر مدرسه راهنمایی دخترانه سلامتیان، «خانم رازانی»، و ناظم این مدرسه، «خانم رحمانی»، گفته اند که «باید این دانش آموز و خانواده اش به حراست اداره ی آموزش و پرورش ناحیه پنج اصفهان مراجعه و با آقای «قائدی» ، ریاست حراست آموزش و پرورش ناحیه، ملاقات نمایند.»
آقای «قائدی» با ارائه تعهد نامه ، اظهار داشته : «ثبت نام دانش آموزان بهایی ، منوط به امضا این تعهد نامه می باشد.» این خانم بهایی در این ملاقات اظهار می نمایند که «این تعهد خلاف قوانین است. ایشان با اشاره به اینکه «دیگر دانش آموزان، سال قبل فرزندانشان را در مسیر مدرسه با سنگ می زده اند و در مدرسه با تحریک ناظمان به آنها آب دهان می انداخته اند» از امضا تعهد نامه سر باز زده و گفته «که به هیچ وجه تعهدی نخواهند داد.»
وی در ادامه افزود « پس از آن به هر مدرسه ای در سایر نواحی اصفهان مانند «فردوس» ، «نوایی» و «پرتو دانش» مراجعه نموده اند، مدیران از ثبت نام دختر هایشان خودداری نموده و به محض آن که کلمه بهایی را شنیده اند با قاطعیت، آن ها را ثبت نام نکرده اند.»
این در حالی است که دو دانش آموز بهایی دیگر که در همین مدرسه ( سلامتیان) تحصیل می کرده اند نیز به حراست اداره آموزش پرورش فرستاده شده اند.
پس از پیگیری های به عمل آمده مشخص گردید که تمام دانش آموزان بهایی ناحیه پنج اصفهان، با آقای «قائدی» دیدار کرده اند و تعهد نامه مذکور به آنها ارائه شده است و همگی آنها به رفتار «تند و اهانت آمیز» وی اشاره نموده اند.  این مسئول حراست ناحیه پنج اصفهان، در تمام ملاقات ها اظهار نموده که «این تعهد نامه برای فرزندتان ایجاد مصونیت خواهد کرد و تهدید نموده است که در صورت عدم امضا آن آموزش و پرورش و مدرسه نسبت به هراتفاقی که برای این دانش آموزان بیافتد هیچ مسئولیتی نخواند داشت.»
پدر یکی دیگر از دانش آموزان بهایی اخراج شده، اظهار نموده که در دیداری که با آقای «مهدوی»، ریاست حراست اداره ی کل آموزش و پرورش اصفهان داشته است با حمایت وی از این برخورد با دانش آموزان بهایی مواجه شده است. همچنین، ریاست حراست اداره ی کل آموزش و پرورش اصفهان اظهار نموده است «کنترل بهاییان از طرف وزارت خانه طرح ریزی و اجرای آن به اداره آموزش و پرورش نواحی سپرده شده است.» وی با «تاکید مجدد بر رفتار مسئول حراست ناحیه 5 اصفهان، بهاییان را غیر قانونی خوانده و اظهار نموده: «شما حق اعتراض و صحبت ندارید»
این فرد بهایی به وزارت آموزش و پرورش کل کشور و سازمان کل بازرسی کشور نیز مراجعه کرده است اما از ورود وی به این اماکن جلوگیری نموده اند. وی همچنین به مجلس شورای اسلامی و کمسیون های اصل نود ، قضایی ، آموزش و تحقیقات  و امنیت نامه نوشته و به دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری نیز مراجعه کرده است و از هیچ یک از آنها پاسخی دریافت ننموده است.
یکی از این دانش آموزان بهایی که هفته ی گذشته با «تعلیق تحصیلی» مواجه شده است به گزارشگر جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی گفته است، آقای جمشیدیان، از بازرسین اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج به مادر وی اظهار نموده است، «هیچکس قانونا نمی تواند بچه های شما را از مدرسه اخراج نماید . به همین دلیل است که برگه ی اخراج برایتان صادر نمی نمایند.»
بنابر اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی، «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان رابرای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد.»

منبع: جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده