مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

بهائیان؛ فشار در ایران، دادخواهی در آمریکا

مدیران سابق جامعه بهائیان ایران
سینا ثابت، جوان ایرانی ساکن تگزاس این هفته برای دادخواهی به واشنگتن آمد، دادخواهی برای دختر دائی اش رها ثابت، که حدود سه سال در بازداشتگاهی در شیراز به جرم “تبلیغ غیرمستقیم بهائیت” زندانی بوده است.
آقای ثابت شش سال پیش کشور زادگاهش را ترک کرد، اما خاطرات ۱۵ سال زندگی در ایران به عنوان اقلیت دینی، همچنان در ذهنش نقش بسته است: “در ایران به عنوان بهایی از بچگی می فهمی که در آزار و اذیت بزرگ می شوی و می دانی که حق دانشگاه (رفتن) نداری. در دبیرستان بعضی از دوستانمان به ما می گفتند برای چی اصلا می آیید مدرسه و می خواهید دیپلم بگیرید وقتی که نمی توانید به دانشگاه بروید.”
سینا ثابت که در کالج ریچلند شهر دالاس به تحصیل مشغول است، به همراه سه بهایی دیگر به نام های آزاده روحانی، کمال خانجانی و ایرج کمال آبادی با اعضای کنگره و مقام های وزارت امور خارجه آمریکا دیدار کرد.
این سه نفر، از بستگان نزدیک مدیران سابق جامعه بهایی ایران هستند که در حال حاضر در رجایی شهر کرج زندانی اند.
فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت در مرداد گذشته با حکم قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران هر یک به ۲۰ سال حبس محکوم شدند، اما سپس به طور شفاهی به خانواده های آنان گفته شد که حبسشان به ۱۰ سال تقلیل یافته است.
این افراد اتهام های وارده از جمله “افساد فی الارض”، جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام را رد می کنند.
ایرج کمال آبادی، برادر فریبا کمال آبادی به شدت نگران شرایط بهداشتی و زیستی بند زندانی است که خواهرش در آن به سر می برد.
او به بی بی سی فارسی می گوید: “دادخواهی و امید ما این است که این اشخاص بیگناه که هیچ گناهی به جز محبت و خدمت به بشریت و هموطنانشان ندارند و خیرخواه هموطنان، دولت و ملت هستند آزاد شوند.”
«فرقه ضاله»

اعضای خانواده های این زندانیان در حالی به واشنگتن سفر کردند که طی ماه های اخیر گزارش ها از ادامه فشارها بر هم کیشان آنان در ایران حکایت داشته است.
بر اساس این
گزارش ها
، مغازه های شماری از بهائیان شهر رفسنجان در پائیز امسال توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد و تعدادی از آنان نیز به تازگی گفته اند طی نامه های تهدید آمیز به آنها هشدار داده شده که از دوستی با اشخاص مسلمان خودداری کنند.
مقام های ایرانی در مکاتبات رسمی خود معمولا دین بهایی را “فرقه ضاله” توصیف می کنند. آنها در عین حال، هرگونه برخورد غیرقانونی یا تبعیض علیه بهائیان را رد می کنند.
محمد جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، اواخر سال گذشته میلادی گفته بود که با بهائیان بر اساس قوانین ناظر بر فرقه های مختلف رفتار می شود و آنها نیز مانند سایر ایرانیان از حقوق شهروندی برخوردارند.
علی افشاری، از چهره های منتقد جمهوری اسلامی در واشنگتن معتقد است که نقض حقوق شهروندی در ایران فقط محدود به بهائیان نیست.
او به بی بی سی فارسی می گوید: “اساسا در جمهوری اسلامی حقوق شهروندی همه اقشار اجتماعی نقض می شود. اساسا این حکومت به مفهومی به نام حقوق شهروندی احترام نمی گذارد، الا آن برداشت خاص خودش که با آن برخورد ایدیولوژیک انجام می دهد.”
“با نظام کاری نداریم”
طی ماه های گذشته بازداشت، بازجویی و حبس بهائیان در شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد و ساری ادامه داشته است.
یکی از این افراد فیض الله روشن از اهالی شهرستان ساری است که پسرش، پدرام روشن از احضار مجدد وی خبر داده است.
پدرام روشن گفت که پدرش پس از یک سال و نیم حبس به جرم تبلیغ علیه نظام، اخیرا بار دیگر به اتهام مشابهی توسط اداره حراست اطلاعات استان مازندران احضار شده است.
فیض الله روشن
فیض الله روشن، در بهار ۱۳۸۶ به جرم “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه ها و سازمان های مخالف نظام” به یک سال زندان و چهار سال تبعید محکوم شده بود که حکم تبعیدش در مرحله تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری تبدیل شد.
پدرام روشن می گوید: “در چهار بازجویی که اخیرا از او به عمل آمد، حتی یک مرتبه هم در باره این اتهام صحبتی نشد، تمام صحبت هایی که شد پیرامون دیانت بهائی بوده و این نشان می دهد که این اتهام (تبلیغ علیه نظام) بسیار واهی است.”
آقای روشن که می گوید به خاطر خودداری از کتمان عقیده در ایران حق شرکت در امتحان کنکور سراسری را نداشت، حدود نه سال پس از ورود به آمریکا به زودی مدرک دکترا در رشته فیزیک را از دانشگاه پرینستون دریافت خواهد کرد.
پدرام روشن تاکید می کند: “کاری به کار نظام نداشته ایم و نداریم و اینها خودشان هم این موضوع را می دانند.”
علی افشاری علت افزایش فشارها بر بهائیان از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد را نگرانی هیات حاکمه از “کاهش نرخ رشد شیعه” در کشور و افزایش گرایش جوانان به گرایش های عرفانی، بهائیت و مسیحیت می داند.
او می گوید: “مبنای ایدئولوژی این حکومت بر اساس یک تلقی خاص از فقه شیعه است و هرنوع افزایش دیگر اقشار مذهبی در جامعه را یک تهدید امنیتی و خطری برای بقای خودش در نظر می گیرد.”
منتقدان جمهوری اسلامی می گویند که در چارچوب این دیدگاه امنیتی است که طی هفته ها و ماه های گذشته نمازخانه اهل سنت در تهران پلمپ، حسینیه دراویش گنابادی در شهرهای مختلف تخریب، فعالان مسیحی “تبشیری” در پایتخت ایران دستگیر و منازل حدود ۵۰ بهائی روستای ایول در مازندران تخریب و زمین های آنان مصادره شده است.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده