مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

گزارش تصویری از تجمع اعتراضی به حکم نوید خانجانی - واشنگتن

 

جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی - در روز ۶ ژانویه ۲۰۱۱ جمعی از هموطنان ایرانی و فعالین حقوق بشر در مقابل دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی در شهر واشنگتن دی سی جهت اعتراض به حکم ۱۲ سال زندان نوید خانجانی گرد هم آمده و حمایت خود را از این فعال حقوق بشر و دیگر دانشجویان زندانی و فعالین حقوق بشر اعلام داشتند.
در این گردهمایی که در ساعت ۲ بعد از ظهر امروز توسط جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی تشکیل شده بود، از طرف گروه های متخلف حقوق بشری از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر، کمیته گزارشگران حقوق بشر، عفو بین الملل (Amnesty International)، بنیاد برومند، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، گروه اتحاد برای ایران (United For Iran) و کمیته همبستگی با خواسته های ایرانیان حمایت شد.

در ابتدا کیانوش سنجری ضمن اعلام حمایت از نوید خانجانی دانشجوی محروم از تحصیل، عضو جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی و کمیته گزارشگران حقوق بشر، به حکم حبس سنگین وی اعتراض نمود. وی در ادامه علت این حکم سنگین را تلاش نوید خانجانی برای احقاق حقوق از دست رفته ی تحصیل دانشجویان بهایی و غیر بهایی دانست.
آقای آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مونتگامری مریلند، در اعتراض به ۱۲ سال حبس تعزیری نوید خانجانی گفت : «روندی که اکنون ملاحظه می کنید ماحصل انقلابی است که حرف اول و آخر آن آزادی بود. زندان های وطن امروز مملو از آزاد اندیشانی است که تنها جرمشان چراجویی از بین رفتن حقوق بشر است.
پرسشی که با سوال های متفاوت اما مضامین یکسان پرسیده می شود: چرا از حق تحصیل محروم می شویم، چرا در مکالمات خود آزاد نیستیم، چرا مصاحبه ممنوع است و به خاطر این پرسش ها متحمل هزینه های سنگینی می شوند. زندان، شکنجه، تجاوز، اعدام و حتی قتل هزینه هایی است که دانشجویان و مردم تنها به خاطر این پرسش می پردازند»
او در ادامه مطالبش به وظیفه ی شهروندان در تبعید اشاره کرد و گفت: «امروز این وظیفه ی ماست که صدای آزادی خواهی مردم ایران را به گوش جهانیان برسانیم.»
همچنین گوشزد کرد که نباید بگذاریم مسائل حقوق بشری تحت الشعاع مسائل اقتصادی و نظامی قرار بگیرد. اگر حکومت ایران به نوعی این حقوق را پایمال می کند، این بر عهده ی شهروندان در تبعید است که نگذارند سازمان ملل و دیگر کشورها این حقوق را نادیده بگیرند.

دکتر کاویان میلانی به عنوان سخنران بعدی در اعتراض به نقض حق تحصیل در ایران گفت: «همه ی ما، بشر و انسان هستیم و این عاری از بهایی، مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی بودن ماست. حق تحصیل، از طبیعی ترین حقوق بشر و پدیده ای جهان شمول است. همه ی ایرانی ها به واسطه ی بشر و انسان بودن باید به طور مساوی از این حق بهره مند شوند. ما امروز به عنوان ایرانی، به عنوان انسان، به عنوان جزئی از خانواده بشری در اینجا جمع شدیم که به این ستم جواب بدهیم. هیچ قدرتی برای آپارتاید قومی، مذهبی و دینی حق ندارد حقوق انسان دیگری را زیرپا بگذارد و او را از حق مسلم خود محروم کند.»
دکتر میلانی ضمن اعتراض به حکم سنگین نوید خانجانی و نامتعارف خواندن این حکم گفت: اگر فعالین حقوق بشر ۱ ساعت در زندان باشند، در حق آنها اجحاف شده است، اما این ۱۲ سال فقط بیانگر ناراضی بودن حکومت ایران از حضور فعالین اجتماعی در فضای همگانی است.

در ادامه علی افشاری، فعال دانشجویی سابق،گفت: «حکم ننگین آقای خانجانی شکل سمبلیک و وضعیت دانشجویان ایرانی را نشان می دهد. دانشجویانی که برای احقاق حقوق ملت خود و برقراری دموکراسی و حقوق بشر فکر می کنند، دانشجویایی که فقط به تحصیل خودشان فکر نمی کنند و عملاً خود را برای ایجاد وضعیت بهتر درگیر می کنند.
این حکم در واقع مظلومیت مضاعف دانشجوی ایرانیست که از تحصیل محروم می شود و زمانی که به این وضع اعتراض می کند او را  به ۱۲ سال حبس محکوم می کنند.
شاید به  جرأت بتوان گفت پس از انقلاب فرهنگی، این تعداد دانشجوی محبوس و این حجم عظیم احکام سنگین تا انتخابات اخیر ایران دیده نشده است. اما همان طور که تاریخ نشان می دهد، دانشجویان به هیچ عنوان تحت ارعاب قرار نخواهند گرفت و این احکام سنگین به صورت آرشیوی از تمامی طرح های شکست خورده باقی خواهند ماند.
حکومت ایران باید بداند که دانشجو منتقد باقی خواهند ماند و خاموش نخواهد شد؛ اگر امروز نوید به زندان افکنده شود، نوید های دیگری در دانشگاه فعالیت او را تا زمانی که استبداد و خودکامگی مذهبی در ایران به پایان برسد، ادامه خواهند داد.»
این فعال دانشجویی در انتها ابراز امیدواری کرد که روزی در ایران با همدیگر، در کنار تمام دانشجویانی که هم اکنون در زندان به سر می برند، زوال استکبار دینی را جشن بگیریم.
در انتها حاضران که جمعی از شهروندان آمریکایی غیر ایرانی و بهایی نیز در بینشان دیده می شد، شعارهای "حق تحصیل برای همه"، "حقوق بشر در ایران"، "دموکراسی در ایران" سر دادند و برگه هایی همراه با عکس و توضیحاتی در مورد فعالیت و حکم نوید خانجانی  را بین عابرین و اتومبیل ها پخش کردند.
در این تجمع خبرنگار خبرگزاری تلویزیون صدای آمریکا و خبرنگار رادیو کوچه نیز حضور داشته و مصاحبه هایی را با حضار و سخنرانان انجام دادند.















تعدادی از عکس ها از رادیو کوچه
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده