مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

مهوش ثابت


مهوش ثابت، شهروند بهایی ۵۷ سال دارد. وی قبل از این که به علت اعتقاد به آئین بهائی از کار دولتی خود در بخش تعلیم و تربیت اخراج شود، معلم و مدیر دبستان بوده است. او در ۱۵ سال گذشته مدیریت مؤسسۀ آموزش عالی بهائی (مؤسسۀ علمی آزاد)، را برعهده داشته است. این مؤسسه امکانی برای تحصیلات عالیه در اختیار جوانان بهائی قرار می‌دهد.
مهوش ثابت در سال ۱٩۵٣ در اردستان بدنیا آمد و هنگامی که در کلاس پنجم دبستان بود به تهران نقل مکان کرد. او در رشتۀ روانشناسی دانشنامۂ لیسانس دارد. کارِ حرفه‌ای‌اش را به عنوان معلم شروع کرد و بعداً به مدیریت چند مدرسه منصوب شد. در راستای تخصص حرفه‌ای خویش، با کمیتۀ ملی سوادآموزی ایران همکاری داشت اما بعد از انقلاب اسلامی، مانند هزاران مدرس دیگر بهائی، از کار خود اخراج و از اشتغال به هرگونه کار آموزشی دولتی محروم شد. او و همسرش، سیاوش ثابت، دو فرزند بزرگ‌سال دارند.
وی عضو گروه «یاران ایران» است،‌ یاران ایران نام گروهی است که فعالیت‌های اداری جامعه بهائی را در غیاب «محفل روحانی ملی» که به دستور نظام جمهوری اسلامی تعطیل شدi در ایران هدایت می‌کنند.
بازداشت
مهوش ثابت یکی از هفت مدیر جامعه بهایی ایران است  که زودتر از آنان در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ در منزلش بازداشت شد. وی بعد از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین و  سلول‌های انفرادی آن منتقل شد. وی ماه‌ها در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین با کم‌ترین امکانات و در شرایط سخت نگهداری شد.
اتهامات و محکومیت
مهوش ثابت ماه‌ها در بازداشت در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد. در تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ دادسرای امنیت تهران از صدور قرار مجرمیت برای وی و ۶ تن دیگر از مدیران جامعه بهایی به اتهام: «جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، خبر داد. این در حالی بود که وکیل وی تا این زمان موفق به خواندن پرونده‌ی او نشده بود.
اولین جلسه دادگاه ثابت بعد از گذشت حدود ۲۰ ماه، روز ۲۲ دی ۱۳۸۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. در طی این جلسه هیچ حکمی صادر نشد و ادامه دادرسی به جلسات آینده موکول شد، در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ ماه دادگاه ثابت و شش رهبر جامعه‌ بهایی برگزار نشده و به ۲۳ فروردین ماه ۱۳۸۹ موکول و در آن تاریخ برگزار شد.
پس از ماه‌ها بازداشت و تعویق چندباره دادگاه آخرین جلسات دادگاه رسیدگى به اتهام‌های ثابت و دیگر مدیران جامعه بهایی در اواخر خرداد ماه  ۱۳۸۹ برگزار شد و پس از سه روز به پایان رسید. سرانجام شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ ای شهروند بهایی را به اتهام «جاسوسى، اقدام علیه امنیت کشور و محاربه» به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.
در حالی که مهوش ثابت و شش رهبر دیگر جامعه بهایی بر خلاف قوانین، بیش از ۸۰۰ روز در «بازداشت موقت» به سر برده بودند، سرانجام حکم‌شان در شهریور ماه ۱۳۸۹  حکمش به ۱۰ سال حبس  در دادگاه تجدید نظر کاهش پیدا کرد.
پیگیری
مهوش ثابت هم‌اکنون در زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱۰ سال خود است.
آلبوم عکس
مهوش ثابت و دیگر مدیران جامعه بهایی

خانه حقوق بشر ایران
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده