مترجم-translate

صفحات

۱۳۸۹ اسفند ۱۱, چهارشنبه

حکمت صيام‏



در جواب کسيکه از حکمت روزه گرفتن سؤال کرد ميفرمايند

قوله الاحلی:
“.... حکمت الهيّه در صيام بسيار است از جمله چون در اين ايّام مطلع شمس حقيقت بوحی الهی بنزول آيات و تنظيم شريعت الله و ترتيب تعاليم پردازد بجهت کثرت اشتغال و شدّت انجذاب حالت و وقت اکل و شرب نماند چنانچه حضرت موسی وقتی که بکوه طور رفت و در آنجا بتأسيس شريعت الله مشغول بود چهل روز صائم بود بجهت تذکّر و تنبّه ملّت اسرائيليان صيام فرض کردند و همچنين حضرت مسيح در بدايت تأسيس شريعت روحانيّه
و تنظيم تعليمات و ترتيب وصايا چهل روز از مقتضيات جسمانيّه و اشتغال بخوردن و نوشيدن فتور حاصل نمودند در بدايت حواريون و مسيحيون روزه ميگرفتند بعد جامع رؤسای مسيحيين صيام را به پرهيز تبديل نمودند و همچنين قرآن در رمضان نازل شد لهذا صيام فرض گرديد و همچنين حضرت اعلی در بدايت ظهور از شدّت تأثير نزول آيات ايّامی ميگذشت که بچای اختصار ميشد همچنين جمال مبارک در ايّامی که بتأسيس تعاليم الهی پرداختند و در ايّامی که متّصلاً آيات نازل ميشد از شدّت تأثير آيات و هيجان قلب تناول طعام نميفرمودند مگر اقلّ قليل مقصد اينست که بجهت متابعت مظاهر الهيّه و تنبّه و تذکّر حالت ايشان بر عموم ملّت ايّامی چند تأسّی واقتدا فرض گشت. مسيحيون نيز چنانکه مرقوم گشت در بدايت روزهء تام ميگرفتند زيرا هر نفس صادقی چون محبوبی داشته باشد در هر حالتی که محبوب او باشد آروزی آن حالت را ميکند اگر محبوبش در حالت حزن باشد آروزی حزن ميکند اگر در حالت سرور باشد آروزی سرور ميکند اگر در حالت راحت باشد آروزی راحت کند اگر در زحمت باشد آروزی زحمت
کند حال چون در اين ايّام حضرت اعلی اکثر ايّام روزه داشتند و جمال مبارک از غذا و شراب باز ماندند يعنی قليل ميل ميفرمودند و بعضی روزها هيچ ميل نميفرمودند بر احبّاء نيز لازم شد که متابعت کنند چنانکه در زيارت ميفرمايد و اتّبعوا ما امروا به حبّا لنفسک اين يک حکمت از حکمت های صيام است.

حکمت ثانی اينست که صيام سبب تذکّر انسان است قلب رقّت يابد روحانيّت انسان زياد شود و سبب اين ميشود که انسان فکرش حصر در ذکر الهی ميشود از اين تذکّر و تنبّه لابد ترقّيات معنوی از برای او حاصل شود.
حکمت ثالث آنکه صيام بر دو قسم است جسمانی و روحانی صيام جسمانی کفّ نفس از مأکولات و مشروبات است که انسان از مشتهيات جسمانی پرهيز کند امّا صيام معنوی روحانی است که انسان خود را از شهوات نفسانی و غفلت و اخلاق حيوانيّه و شيطانيّه منع نمايد پس صيام جسمانی رمزی است از آن صيام روحانی يعنی ای پروردگار همچنانکه از مشتهيات جسمانيّه و اشتغال بطعام و شراب از ماندم دل و جانم را از محبّت غير خويش پاک و مقدّس کن و نفسم را از شهوات هوائيّه و اخلاق شيطانيّه محفوظ و مصون بدار تا روح بنفحات قدس انس گيرد و از ذکر دون تو صائم گردد."

با سپاس از سرکار خانم سهیلا اکبری بابت اهداء این طرح زیبا و بی نظیر
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد

طلوعی دیگر ؛ تاریخچه کوتاه دیانت بابی و بهائی قسمت 1

نامه جامعه بهائی به آیت الله صادق لاریجانی

 
ساخت سال 1388 نشریه اینترنتی ای بهاء.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده