حضرت بهاءاللّه ميفرمايند :
? – ” امتحانات الهيّه هميشه در ما بين عباد او بوده و خواهد بود تا نور از ظلمت و صدق از کذب و حقّ از باطل و هدايت از ضلالت و سعادت از شقاوت و خار از گُل ممتاز و معلوم شود چنانچه فرموده ” الم اَحَسِبَ النّاسُ اَن يُترَکُوا اَن يَقُولُوا اَمَنّا وَ هُم لاَ يُفتَنُونَ “(*)”?
( ايقان مستطاب ( * ) آيه اوّل سوره عنکبوت )
? – ” بلي اينگونه امور که سبب وحشت جميع نفوس است واقع نميشود
مگر براي آنکه کلّ بمحک امتحان اللّه در آيند تا صادق و کاذب از هم تميز
و تفصيل يابد … ” ?
( کتاب مستطاب ايقان )
? – ” و همين امورات را که مغاير انفُس خبيثه و مخالف هواي ناس است
حضرت ربّ العزّة محک و ميزان قرار داده و بآنها امتحان ميفرمايد عباد
خود را و تميز ميدهد سعيد را از شقي و معرض را از مقبل ” ?
( کتاب مبارک ايقان )
? – ” و اينکه بعضي از افتتانات و امتحانات لغزيده و ميلغزند آن نفوس
في الحقيقه باينمقام فائز نشدهاند . مثلاً اگر شخصي نداي ورقا را في
الحقيقه استماع نمايد البتّه به نعيق حيوانات از او ممنوع نشود .
در اينمقام کلمه اي از مصدر فضل و مطلع رحمت کبري بر تو القا مينمائيم
تا از اعراض و اغماض عباد و من في البلاد و امتحانات قضائّيه و
افتتانات مُحدثه از صراط احديّه باز نماني و به دوام مُلک و ملکوت
بر امر و حُب مالک جبروت ثابت و مستقيم ماني و آن کلمه ايست
که لَم و يَزَل و لاَ يَزاَل در کتب الهيّه ظاهراً و باطناً بوده و آن اينست
که ميفرمايد يَفعَلُ اللّهُ مَا يَشَاءُ وَ يحکُمُ مَا يُريِدُ اگر نفسي بعرفان
حقّ فائز شد و او را يَفعَلُ مَا يَشَاءُ وَ يَحکُمُ مَا يُرِيدُ في الحقيقه دانست
ديگر از هيچ فتنه ممنوع نشود و از هيچ حادثه مضطرب نگردد .
اوست شارِب کأس اطمينان و اوست فائز بمقام ايقان طُوبَي
لِمَن شَرِبَ وَ فَازَ وَ وَيلُ لِلمُبعِديِنَ “
( مجموعه اقتدارات )
? – ” زينهار از افتتان و امتحان الهي آسوده نشويد و در کلّ حين پناه بخداوند
متعال برده که شايد اليوم از صراط واضح منحرف نشويد و نلغزيد فطوبي
للثّابتين چه که امتحان براي کلّ بوده و خواهد بود و احدي از کمندش خارج
نه اِلّا مَن شَاءَ رَبّکَ اگر نسيم عدلش مرور نمايد صدهزار جوهر نور را در ظلمت
نفس و هوي مشاهده نمائي و اگر نسيم فضلش هبوب فرمايد صد هزار
هياکل فانيه را بمقرّ عرش باقيه ملاحظه کني “
( مائده آسماني )
? – ” در احيان هبوب ارياح امتحان ، عاشقان ِ جمال رحمن از اهل خسران
ممتاز ميشوند و نفوسي که در اين ايّام مستقيمند ازاهل جنّت عنداللّه
مشهود و مذکورند “
( مائده آسماني )
? – ” لَم يَزَل هبوبات ارياح افتتان و امتحان از مشرق عدل رحمن در مرور بوده
و خواهد بود تا تفصيل دهد مُعرض را از مُقبل ولکن طوبي از براي نفوسيکه
در حين هبوب مضطرب نشوند ” .
( مائده آسماني )
* * *
حضرت عبدالبهاء ميفرمايند :
? – چون بديده بصيرت ملاحظه نمائي ذرّات کائنات در موقع امتحانست تا چه
رسد بانسان علي الخصوص اهل ايمان . تفاوت در اينست که از امتحانات
وارده نور مبين در جبين مخلصين برافروزد و ضعفاء چون در دام بلا گرفتار
گردند ناله و حنين بلند کنند و هر روز اسير صد هزار شُبُهات گردند “.
( مائده آسماني )
? – ” از امتحانات هيچ محزون مگرديد زيرا امتحان و افتتان حصار اشرار و سبب
ظهور کمالات ابرار است لهذا بايد بسيار ممنون و خوشنود بود چه که مقصد از
ظهور نور مبين تربيت نفوس مبارکه است و اين جز بامتحانات الهيّه ممکن نه
اگر امتحانات الهيّه نبود ابداً نفوس تربيت نميشدند بلکه جميع مستغرق بحر
هوي و هوس ميماندند چون شدائد امتحان بميان آيد نفوس منقطع گردند
و منجذب بحقّ و متوجّه اِلَي اللّه و متخلّق باوصاف رحماني و مستمدّ
از فيوضات آسماني شوند ” .
( مائده آسماني )
? – ” الطاف جمال غيب مِن دون شبهه و ريب شامل دوستانست ولي
آزمايش و امتحان نيز شديد است قسم بالطاف رحمن رحيم که استخوان
عبدالبهاء از خوف امتحانات جمال ابهي ميگدازد و روح و قلب و جانش
مضطرب ولي اميد از عنايت آن محبوب مجيد است که اين عبد و دوستان
را نا اميد نفرمايد و نجات بخشد “
( مائده آسماني )
? – ” قوّه امتحان شديد است و سطوت افتتان عظيم ،
کوه کاه گردد و جبل خردل شود”
( مناجاتهاي حضرت عبدالبهاء )
? – ” در يوم امتحان ضعفاء بکلّي متزلزل گردند و منصرف شوند
و اقوياء که قوّت روح دارند بر قوّت بيفزايند “?
( مکاتيب )
? – ” بر خوان رنگين و شهد و انگبين و باده خلّار و جام سرشار هر کس
بنده پروردگار است . عبوديّت حقّ در زير اغلال و زنجير و تير
و شمشير ثابت و محقّق ميشود “?
( مائده آسماني )
* * *
حضرت وليّ امراللّه ميفرمايند :
? – ” امتحان مفتاح عزّت ابدي است شجره امراللّه به رنج و محنت
مستظلّين و دلدادگان و خون شهدا نشو و نما نموده و بارور گرديده “?
( توقيعات مبارکه )
? – ” امر عظيم است عظيم و حوادثش بس خطير و جسيم صَر صَر امتحانش
شديد است و صراطش اَحَدّ از سيف حديد جز جبال باذخه واطواد شامخه
مقاومت ريح عقيم نتواند و جز اَقدام ثابته مستقيمه از اين منهج قويم نگذرد
شعله انقلابش شرربار است و صاعقه قهرش اشدّ از لهيب نار اَلنّاس ُ هُلَکَاءُ
اِلّا المُؤمِنُونَ وَ اَلمُومِنُونَ هُلَکَاءُ اِلّا اَلمُمتَحِنُونَ وَ المُمُتَحِنُونَ هُلَکَاءُ اِلّا
اَلمُخلِصُونَ وَ المُخلِصُونَ فِي خَطَرِ عَظِيمٍ “
( توقيعات مبارکه )
? – ” صَر صَر امتحانات متتابعه شديده را مقاومت نمايند و از هبوب عَواصِف
بلايا و رزاياء متواليه در داخل و خارج پريشان و اندوهگين و مأيوس و متزلزل
نگردند ” ?
( توقيعات مبارکه )
? – ” ابتلائات و امتحانات و افتتانات بعضي اوقات مواهب الهيّه هستند که در
خفا بما ارزاني گرديده و بما ميآموزند که بيشتر بخداوند ايمان و اعتماد داشته
و باينوسيله باو تقرّب جوئيم “
( نمونه حيات بهائي )
? – ” هر قدر امتحانات و مشکلات زياد باشد بايد بر مراتب ايمان و توجّه شما
باين امر بيفزايد زيرا بوسيله امتحانات و افتتانات مکرّر خداوند بندگان خويش
را آزمايش ميکند بنا براين بايد مشقّات و امتحانات را بمنزله برکت الهي دانست
که باين صورت ظاهر ميشود و بمثابه فرصتي شمرد که بوسيله آن ميتوان
آگاهي کاملتري در باره اراده و مقصد الهي بدست آورد ” ?
( نمونه حيات بهائي )
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
نظرات شما سبب بهتر شدن محتوای وبلاگ و یادگیری بیشتر نویسندگان آن خواهد شد